BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyre pótdíjért köthető biztosítás

Hajóra is lehet kötni biztosítást, nem csak autóra. Cascót és felelősségbiztosítást is árulnak vízi járművekre biztosítók. A piacon nincs tolakodás, négy hazai és egy osztrák szereplő van jelen Magyarországon. A magyarok közül az Allianz, a Generali, a Groupama és az Uniqa kínál hajóbiztosításokat, de az alkuszok az ausztriai Pantaenius szolgáltatásait is kínálják. A piac nem nagy, a biztosítóknak tavaly vízi járművekre szóló cascóból 95 millió forintnyi, felelősségbiztosításokból pedig csupán 49 milliós díjbevétele származott.

Nem mindegyik cég vállal mindenféle hajóra kockázatot. Az Uniqa például csak 20 méternél kisebb hajókra ajánl cascót és felelősségbiztosítást. A hajócascók piaca a válság után stabilizálódott – állítják a biztosító szakértői, jelenleg stabil a kereslet ezekre a termékekre.

A Groupama szintén kishajókra kínál biztosítást, jellemzően magánszemélyeknek hobbihasználatra. Az Allianznál már kereskedelmi célú hajókra és úszó munkagépekre is van vagyon- és felelősségbiztosítás. A biztosítást viszonylag kevesen köthetik meg. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint tavaly év végén 640 vízi járműnek volt cascója, felelősségbiztosítással pedig 211 hajótulajdonos rendelkezett. Együtt is meg lehet persze kötni a kétféle biztosítást, a biztosítók ilyen esetben még díjkedvezményt is adnak.

A díjak a hajó értékétől függnek, de az is befolyásolhatja, hány éves a kapitány, illetve mikor szerezte a jogosítványát. Szintén befolyásolhatja a díjat, hogy csak a Balatonon használják-e a hajót, vagy pedig az Adriára, esetleg más tengerre is kimerészkednek vele. A díjak hasonlóak egy autó cascójához és kötelezőjéhez. Egy ötmillió forintot érő kishajónál, amelyet csak a Balatonon használnak, évente 100-130 ezer forint körül alakulnak a díjak, ehhez 20-30 ezer forint körüli díjért köthető 5 millió forint értékű felelősségbiztosítás. Az Adrián 150 ezer forint körül alakul egy ilyen hajó cascója.

A casco biztosítás fedezetet nyújt egyebek között a tűz, villámcsapás, megfeneklés, zátonyra futás, elsüllyedés, összeütközés, felborulás, lopás, rablás, valamint szállítási kockázatokra. A kishajókat emellett nemcsak a nyári használatra, de a téli tárolás idejére is lehet biztosítani. A versenyeken szerzett sérüléseket alapból kizárják a biztosítók a fedezetek közül, pótdíj ellenében lehet kiterjeszteni a hajócascót a versenyekre.

Mi a casco?

Kevesen tudják, hogy a casco szó spanyol eredetű, és eredetileg a hajókra kötöttek ilyen biztosítást. A szó jelentése cserép, letört darab. A cascót a XVII. század óta ismerik, főképp a tengerészetben, tengeri szállításban használatos szakkifejezés volt, a jármű törzsét jelentette. Abban az időben jellemzően hajón szállították az értékes árukat, a tengeren azonban számos veszély leselkedett a járművekre, sokszor előfordult, hogy a hajó megrongálódott, vagy odaveszett a tengeren.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.