A romániai GDP egy százaléka származik az elsősorban magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező romániai vállalkozások egyesületének 44 tagjától, a Romániai Magyar Üzleti Egyesület (RMÜE) azonban ennél jóval nagyobb részt szeretne vállalni a magyarországi és a romániai vállalkozók közötti üzleti kapcsolatok serkentéséből. „Tizenkét év áll a hátunk mögött, ezalatt nemcsak a világban történt sok minden, de az egyesületünk életében is – mondta lapunknak Diósi László elnök, az OTP Bank Románia vezérigazgatója. – A 2000-es évek végének világválsága a mi sorainkban is rendet vágott, elkötelezettségünkön azonban nem ejtett csorbát.”
A bukaresti és kolozsvári bázissal, ugyanakkor sepsiszentgyörgyi irodával tevékenykedő egyesület vezetője szerint már a szervezet önmeghatározása sem volt könnyű feladat. „Sokat gondolkodtunk azon, kik is vagyunk, miben is vagyunk mások, lehetünk-e mások, hol a helyünk a hasonló romániai szervezetek körében? Aztán úgy döntöttünk, könnyebb úgy azonosítani magunkat, hogy mik nem vagyunk: nem vagyunk helyiek, nem vagyunk regionálisak, nem számítunk kamarának, de főleg nem vagyunk senki konkurenciája. Viszont olyan, magyar érdekeltségű vállalkozások tömörülése vagyunk, amely lehetőségeket keres és kínál, mindig a helyi közösségek hasznát keresve igyekszik azonosítani és megvitatni a közös feladatokat” – fogalmaz Diósi.
Az RMÜE elnöke elképesztőnek tartja, hogy még mindig milyen keveset tudnak egymásról a két ország vállalkozói. „Kisebb tragédia, hogy mindkét ország inkább nyugatra tekintget, mintsem a szomszédot venné észre. A romániai vállalkozók térképén gyakorlatilag nem szerepel Magyarország, mint ahogy az időjárás-jelentésben sem tüntetik fel soha Budapestet. – Hiányzik egy kiegyensúlyozott Magyarország-kép, miközben olasz, spanyol, német régiók képviseletek szintjén építik az arculatukat Bukarestben. Növekvőben ugyan a magyar kezdeményezések száma, de még mindig nem elegendő ahhoz, hogy megfelelően fel tudja mutatni a magyarországi piaci lehetőségeket a román kamaráknak, szakmai szervezeteknek.”
Leginkább kis lépésekben és azokon a pontokon kínálkozik lehetőség egyre nagyobb számban bevonni a vállalkozásokat, ahol megindultak a határ menti együttműködések. A Békéscsaba–Arad–Temesvár háromszögben, illetve a Szatmár–Nyíregyháza viszonylatban hamarabb alakultak ki működő kapcsolatok. Pedig a statisztika nem nagyon lehangoló, hiszen csaknem 12 ezer magyarországi tőkével működő vállalkozás tevékenykedik ma Romániában. A „dübörgés” korában az olasz vállalkozások száma a 34 ezerhez közelített, a német tőkéjű vállalkozások száma a 20 ezres kategóriában volt, mindezek tükrében akár egészségesnek is tekinthető a magyar jelenlét aránya, az 5-6. hely, a folyamatosan növekvő trend.
„Azok a magyar cégek igazán sikeresek Romániában, amelyek miután megmelegedtek egy kicsit Kolozsváron, Nagyváradon, Marosvásárhelyen, azaz magyar nyelvi közegben, átlépték a Kárpátokat, és Iasiban (Jászvásár), Bukarestben, Craiován kerestek pozíciót, országos lefedettséget építettek ki. A kitáguló piac dimenzionálja igazából a vállalkozásokat, illetve az, hogy közben megismerik a magyartól nagymértékben különböző román vállalkozói kultúrát” – vázolta fel Diósi a sikeres romániai magyar vállalkozói mintát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.