BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Musk visszatér a futószalag mellé

Bár csökkent a különbség a terv és a valóság között, a Tesla még mindig kényelmes tempóban gyártja a Model 3-ast. Elon Musk szerint viszont heteken belül felfuttatják a termelést, amit a vezérigazgató mától a helyszínen személyesen felügyel.

Áprilisi tréfának sem volt jó Elon Musknak, a Tesla alapító-vezérigazgatójának elsejei, a vállalat csődjéről szóló Twitter-bejegyzése, melyben humornak szánva jegyzi meg, hogy az elmúlt hetek példátlan mélyrepülését sem a kudarcos tőkebevonással, sem a húsvéti tojáskészleteik kiárusításával nem sikerült megállítani. Süllyedő hajón a kapitány nem viccelődik, hanem a tüzet oltja, vagy a léket próbálja betömni a beáramló víz elől. Persze lehet, hogy Musk a vállalat halálát vizionáló befektetőknek és szakértőknek mutatott fel görbe tükröt a helyzet karikírozásával. A vészharang sokadjára kondult már meg, de eddig a piac bízott Musk munkájában és jövőképében. A folyamatos veszteségtermelést is tolerálták, egy-egy újabb sorsfordító eseményhez vagy célhoz kötve a profitgyártás remélt beindulását. A legutóbbi ilyen sarokkő a tízmillió forintos árával széles rétegek számára elérhetővé váló középkategóriás elektromos autó, a Model 3 sorozatgyártásának beindítása volt. A közel félmillió darabos várólista azonban nem akar apadni, a gyártást hol minőségi problémák, hol robothiba, hol alkatrészhiány akadályozza, de a cég nimbuszának az önvezető funkció, az Autopilot vélt vagy valós hibáival összefüggésbe hozható balesetek sem tettek jót. Ahogy az árfolyamnak sem, amely a befektetői aggodalmakra öt hét alatt 30 százalékot esett, s nem biztos, hogy már elérte a gödör alját. Az sem segített, hogy a Moody’s a múlt héten a gyártást övező bizonytalanságra hivatkozva még mélyebbre küldte a Tesla amúgy is bóvlikategóriában lévő adósbesorolását, megemlítve, hogy a veszteségek finanszírozásához kétmilliárd dollárt meghaladó tőkebevonásra lesz hamarosan szükség. Ezt a cég tegnap határozottan cáfolta.

A befektetők egyelőre éppoly bizonytalanok, mint a világűrbe kilőtt, s ott céltalanul keringő Tesla Roadster, igaz, a hétfői 5,1 százalékos zuhanást a keddi nyitásban 6,9 százalékos emelkedés követte. A cég ugyanis közzétette első negyedéves gyártási statisztikáit, exponenciális növekedésről adva számot, miközben Musk bejelentette, hogy a problémák gyors rendezése érdekében a gyárban fog ezentúl éjszakázni, ahogy tette a Model X születését övező válsághelyzetben. Most az erősödéshez ennyi is elég volt.

Az év első három hónapjában a Tesla 34 494 autót gyártott, 40 százalékkal többet, mint 2017 záró negyedévében. Ebből 9766 volt a Model 3, szemben a Bloomberg hírügynökség elemzőinek a közlekedésbiztonsági hatóságtól szár­-

mazó adatok alapján becsült 9285-ös

mennyiségével. Érdekesség, hogy az utolsó héten mindent beleadtak, ekkor a fremonti Tesla-gyárban 2020 Model 3 készült. Az elemzők szerint a 2500-as heti darabszámot két-három hét múlva érhetik el, s akár hozhatják is a fél év végére a tervben előírt heti ötezres darabszámot, ahogy azt a Tesla is ígéri. Meglátszik a számokon, hogy a termelés felfuttatása érdekében március második felében munkásokat csoportosítottak át a Model S és a Model X futószalagjai mellől a Model 3-éhoz, de a bevezetés alatt álló német gyártástechnológia is lökést ad majd a termelésnek. Elon Musk a negyedév végére 2500 darabos heti szériát valószínűsített, igaz, eredetileg még ötezres tervszám volt megadva március végére, ezt felezték meg még tavaly novemberben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.