Áprilisi tréfának sem volt jó Elon Musknak, a Tesla alapító-vezérigazgatójának elsejei, a vállalat csődjéről szóló Twitter-bejegyzése, melyben humornak szánva jegyzi meg, hogy az elmúlt hetek példátlan mélyrepülését sem a kudarcos tőkebevonással, sem a húsvéti tojáskészleteik kiárusításával nem sikerült megállítani. Süllyedő hajón a kapitány nem viccelődik, hanem a tüzet oltja, vagy a léket próbálja betömni a beáramló víz elől. Persze lehet, hogy Musk a vállalat halálát vizionáló befektetőknek és szakértőknek mutatott fel görbe tükröt a helyzet karikírozásával. A vészharang sokadjára kondult már meg, de eddig a piac bízott Musk munkájában és jövőképében. A folyamatos veszteségtermelést is tolerálták, egy-egy újabb sorsfordító eseményhez vagy célhoz kötve a profitgyártás remélt beindulását. A legutóbbi ilyen sarokkő a tízmillió forintos árával széles rétegek számára elérhetővé váló középkategóriás elektromos autó, a Model 3 sorozatgyártásának beindítása volt. A közel félmillió darabos várólista azonban nem akar apadni, a gyártást hol minőségi problémák, hol robothiba, hol alkatrészhiány akadályozza, de a cég nimbuszának az önvezető funkció, az Autopilot vélt vagy valós hibáival összefüggésbe hozható balesetek sem tettek jót. Ahogy az árfolyamnak sem, amely a befektetői aggodalmakra öt hét alatt 30 százalékot esett, s nem biztos, hogy már elérte a gödör alját. Az sem segített, hogy a Moody’s a múlt héten a gyártást övező bizonytalanságra hivatkozva még mélyebbre küldte a Tesla amúgy is bóvlikategóriában lévő adósbesorolását, megemlítve, hogy a veszteségek finanszírozásához kétmilliárd dollárt meghaladó tőkebevonásra lesz hamarosan szükség. Ezt a cég tegnap határozottan cáfolta.
A befektetők egyelőre éppoly bizonytalanok, mint a világűrbe kilőtt, s ott céltalanul keringő Tesla Roadster, igaz, a hétfői 5,1 százalékos zuhanást a keddi nyitásban 6,9 százalékos emelkedés követte. A cég ugyanis közzétette első negyedéves gyártási statisztikáit, exponenciális növekedésről adva számot, miközben Musk bejelentette, hogy a problémák gyors rendezése érdekében a gyárban fog ezentúl éjszakázni, ahogy tette a Model X születését övező válsághelyzetben. Most az erősödéshez ennyi is elég volt.
Az év első három hónapjában a Tesla 34 494 autót gyártott, 40 százalékkal többet, mint 2017 záró negyedévében. Ebből 9766 volt a Model 3, szemben a Bloomberg hírügynökség elemzőinek a közlekedésbiztonsági hatóságtól szár-
mazó adatok alapján becsült 9285-ös
mennyiségével. Érdekesség, hogy az utolsó héten mindent beleadtak, ekkor a fremonti Tesla-gyárban 2020 Model 3 készült. Az elemzők szerint a 2500-as heti darabszámot két-három hét múlva érhetik el, s akár hozhatják is a fél év végére a tervben előírt heti ötezres darabszámot, ahogy azt a Tesla is ígéri. Meglátszik a számokon, hogy a termelés felfuttatása érdekében március második felében munkásokat csoportosítottak át a Model S és a Model X futószalagjai mellől a Model 3-éhoz, de a bevezetés alatt álló német gyártástechnológia is lökést ad majd a termelésnek. Elon Musk a negyedév végére 2500 darabos heti szériát valószínűsített, igaz, eredetileg még ötezres tervszám volt megadva március végére, ezt felezték meg még tavaly novemberben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.