A három német autógyártó közül a Daimler van a legnagyobb nyomás alatt a dízelmotorok szoftverbotránya miatt. A német kormány 3,75 milliárd
eurós bírságot helyezett kilátásba azzal összefüggésben, hogy az 1,6 literes dízelmotorok kibocsátását egy szoftverrel manipulálhatta a gyártó. „A Daimler árfolyama az elmúlt időszakban elindult vizsgálatok miatt került nyomás alá, január vége óta csaknem 20 százalékkal zuhant a kurzus – mondta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. „Amennyiben elülnek a vizsgálat keltette viharok, akkor a jelenlegi nyomott szintekről visszapattanhat a kurzus. Az esetleges bírságra kell céltartalékot képezniük, így a jövő évi elemzői modellek ezzel már számolni fognak, egy pozitív változás könnyen okozhat emelkedést az árfolyamban” – tette hozzá a szakértő. Szerinte ezt a forgatókönyvet az is alátámasztja, hogy a Volkswagenhez képest a Daimlert már jóval felkészültebben érte a dízelbotrány.
A Daimlerhez hasonlóan a Volkswagentől is 25 százalék körüli árfolyam-emelkedést várnak átlagosan a Reuters elemzői. Itt döntően a növekvő értékesítési számokat és az elektromos autózásra való gyors átállást értékelik.
A Volkswagen szerint akár 250 ezer autó gyártása és leszállítása is átcsúszhat a második fél évre. A késéseket a gyártó az új, kötelező érvényű laboratóriumi kibocsátási és fogyasztási tesztekkel indokolja.
A harmadik nagy német autógyártó, a BMW közben már az autókra tervezett importvám emelkedésére készül. „Most 2,5 százalék
az európai autók vámja az Egyesült Államokban, míg fordítva 10 százalékos a kulcs. Donald Trump amerikai elnök ezért belengette a 25 százalékos vám lehetőségét. Erre fel kell készülniük a német gyártóknak, hiszen autóik 15-16 százaléka az Egyesült Államokban kel el, ráadásul mivel ott a drágább modelleket keresik, így a bevétel 25 százalékát adja az amerikai piac” – fűzte hozzá Nagy Bertalan.
„Trump csak nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva növelhetné a vámokat, most ennek a megalapozottságát vizsgálják. Közben a német gyártók elkezdtek lobbizni, hogy a 10 százalékot csökkentse az Európai Unió. Tehát készek a kompromisszumra. Az autógyártók részéről egyébként logikus lépés, hogy minél több olyan autót gyártsanak az Egyesült Államokban, amelyet ott is értékesítenek” – mondta lapunknak Kovács Bálint, az Equilor vezetőelemző-helyettese. A német gyártó a spartanburgi gyártósorára költöztetné át a BMW szedánok gyártását, lecserélve az X modelleket, ezzel pedig elkerülhető lenne a szedánok importvámja.
„A globális és a német autóipar egy átmeneti időszakot él át, mert 2025-re jóval szigorúbb kibocsátási normáknak kell megfelelniük, ami csak a hibrid és az elektromos hajtás térnyerésével teljesíthető. Közben a világszerte eladott autóknak mindössze 1 százaléka elektromos hajtású, és nem érték el a nyereségességhez szükséges méretgazdaságossági szintet” – tette hozzá Kovács Bálint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.