Nyomás alatt a Daimler árfolyama
A három német autógyártó közül a Daimler van a legnagyobb nyomás alatt a dízelmotorok szoftverbotránya miatt. A német kormány 3,75 milliárd
eurós bírságot helyezett kilátásba azzal összefüggésben, hogy az 1,6 literes dízelmotorok kibocsátását egy szoftverrel manipulálhatta a gyártó. „A Daimler árfolyama az elmúlt időszakban elindult vizsgálatok miatt került nyomás alá, január vége óta csaknem 20 százalékkal zuhant a kurzus – mondta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. „Amennyiben elülnek a vizsgálat keltette viharok, akkor a jelenlegi nyomott szintekről visszapattanhat a kurzus. Az esetleges bírságra kell céltartalékot képezniük, így a jövő évi elemzői modellek ezzel már számolni fognak, egy pozitív változás könnyen okozhat emelkedést az árfolyamban” – tette hozzá a szakértő. Szerinte ezt a forgatókönyvet az is alátámasztja, hogy a Volkswagenhez képest a Daimlert már jóval felkészültebben érte a dízelbotrány.
A Daimlerhez hasonlóan a Volkswagentől is 25 százalék körüli árfolyam-emelkedést várnak átlagosan a Reuters elemzői. Itt döntően a növekvő értékesítési számokat és az elektromos autózásra való gyors átállást értékelik.
A Volkswagen szerint akár 250 ezer autó gyártása és leszállítása is átcsúszhat a második fél évre. A késéseket a gyártó az új, kötelező érvényű laboratóriumi kibocsátási és fogyasztási tesztekkel indokolja.
A harmadik nagy német autógyártó, a BMW közben már az autókra tervezett importvám emelkedésére készül. „Most 2,5 százalék
az európai autók vámja az Egyesült Államokban, míg fordítva 10 százalékos a kulcs. Donald Trump amerikai elnök ezért belengette a 25 százalékos vám lehetőségét. Erre fel kell készülniük a német gyártóknak, hiszen autóik 15-16 százaléka az Egyesült Államokban kel el, ráadásul mivel ott a drágább modelleket keresik, így a bevétel 25 százalékát adja az amerikai piac” – fűzte hozzá Nagy Bertalan.
„Trump csak nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva növelhetné a vámokat, most ennek a megalapozottságát vizsgálják. Közben a német gyártók elkezdtek lobbizni, hogy a 10 százalékot csökkentse az Európai Unió. Tehát készek a kompromisszumra. Az autógyártók részéről egyébként logikus lépés, hogy minél több olyan autót gyártsanak az Egyesült Államokban, amelyet ott is értékesítenek” – mondta lapunknak Kovács Bálint, az Equilor vezetőelemző-helyettese. A német gyártó a spartanburgi gyártósorára költöztetné át a BMW szedánok gyártását, lecserélve az X modelleket, ezzel pedig elkerülhető lenne a szedánok importvámja.
„A globális és a német autóipar egy átmeneti időszakot él át, mert 2025-re jóval szigorúbb kibocsátási normáknak kell megfelelniük, ami csak a hibrid és az elektromos hajtás térnyerésével teljesíthető. Közben a világszerte eladott autóknak mindössze 1 százaléka elektromos hajtású, és nem érték el a nyereségességhez szükséges méretgazdaságossági szintet” – tette hozzá Kovács Bálint.