BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adókedvezmény járhat a balesetet okozó rossz autósoknak?

Nem sikerült megszüntetnie a parlamentnek azt a meglehetősen furcsa gyakorlatot, hogy az állam a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) kvázi adókedvezménnyel díjazza a kárt okozó (nagy) gépjárművek tulajdonosait. A pénteken megszavazott törvénymódosítás érvényben tartja az adósapkát a kgfb-re rakódó biztosítási adó tekintetében: továbbra is maximum napi 83 (éves szinten 30 295) forint lehet az adó. Az intézkedés célja még mindig az, hogy a kvázi sokat fizető nagy gépjárművek tulajdonosait ne nyomja számottevő adóteher is. Ám az adó a befizetett díjra vetül, márpedig a korábban kárt okozó autósoknak a bonus-malus rendszer szabályozása szerint akár az eredeti díj négyszeresét is kérheti a biztosító, ha az autós többször okozott kárt. (Ráadásul a bruttó díjat növeli a biztosítók által mind többször alkalmazott károkozói pótdíj is.) Így viszont az éves díj 132 ezer forint fölé megy, és akkor az állam a károkozót jutalmazza adómérsékléssel.

Értelemszerűen ennyi a személykocsiknál csak a valóban rengeteg kárt okozó, 4-es maluskategóriában lévő vagy kirívóan nagy teljesítményű autósoknak jön össze – a kgfb átlagdíja a Netrisk kgfb-indexében 38 078 forint volt tegnap –, ám a tehergépjárművek körében több olyan szegmens lehet, ahol a rossz bonus-malus mutató miatt emelkedik az említett szint fölé a kgfb díja. Itt több olyan eset lehetséges, ahol a gépjármű-tulajdonos lényegében azért kap adókedvezményt, mert rosszul vezet. (A flottaszerződéseknél ugyanakkor általában nincs bonus-malus rendszer, a biztosítók ott A0 alapdíjon számolnak.)

Sokak szerint érdemes volna az adósapka alkalmazásának lehetőségét valamilyen módon a kármentességhez kötni, például kimondani, hogy a büntetőszorzóra vonatkozó díjtételre nem igényelhető az adókedvezmény.

A költségvetés ugyanannyit kaszál

A sajtóban megjelent hírekkel szemben az állam lényegében nem mondott le

a kgfb mellett eddig érvényes baleseti adó egyetlen forintjáról sem, csak átalakult a kivetési módja. Míg korábban a 100 ezer forintos kgfb-díjra külön számolódott a 30 százalékos baleseti adó (s így lett 130 ezer forint a biztosítás teljes költsége), addig most a 23 százalékos – immár biztosítási adónak hívott – terhet a bruttó díjban mutatják ki. Visszaszámolva azt látjuk, hogy a 23 százalékos teher a 130 ezer forintos bruttó díjnál továbbra is 101 ezer forintos nettó kgfb-díjat rejt. Korábban lapunk is jelezte, hogy helye lett volna az adócsökkentésnek, hiszen az emelkedő kgfb-díjak miatt 2013 óta megduplázódott a kgfb-ből származó adóbevétel.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.