Az Amazon 1997 májusában 1,73 dolláron kezdte nem tőzsdei szereplését, mára Jeff Bezos alapító-vezérigazgató cégének részvényei ennek közel ezeregyszázszorosán forognak a Nasdaqon. Szerda délutánig a cég idén már 57 százalékkal gyarapodott, piaci értéke átlépte a 900 milliárd dollárt. A legértékesebb tőzsdei vállalat címének elnyeréséhez már csak 35 milliárdot kell lefaragnia az Apple-lel szembeni hátrányából. Utóbbi 2011-ben taszította le a trónról az ExxonMobilt – emlékeztet a Reuters.
Az e-kereskedelmi óriás részvényeinek mostani drágulását az Amazon Prime Day kirobbanó sikere alapozta meg. A magyar idő szerint kedden és szerdán 36 órára korlátozott, kiemelt kedvezményeket kínáló bevásárlási időszak az idén is lázba hozta az amerikaiakat és az akcióban részt vevő újabb négy piac akcióvadászait. Közülük is azok élhettek a lehetőséggel, akik Prime-előfizetők. Táborukat a tavalyi mintegy 20 millió csatlakozó után már százmillió felettire becsülik, s ilyenkor, látva a jelentős leárazásokat, újabb milliók csatlakoznak a részint ügyféltoborzónak is szánt akció során – írja a Business Insider. A Prime-tagságot választók által rendelt árut két napon belül ingyenesen házhoz szállítják, sőt egyes területeken már az aznapi átvételt is garantálják. Emellett a tagok az Amazon online zene- és filmszolgáltatásait is élvezhetik. A szolgáltatásokért május végéig évi 99 dollárt kellett fizetni, ezt júniustól 119 dollárra emelték. A Prime-tagok számát az Amazon üzleti titokként kezeli.
A Prime Day a Jack Ma Alibaba-alapító által meghonosított november 11-i szinglinaphoz hasonlít, azzal a lényeges különbséggel, hogy a kínaiak nem korlátozzák az aznapra mélyen leértékelt áruk vásárlói körét. Az Amazon születésnapjának megünneplésére hivatott, 2015 óta megtartott Prime Day az idén minden rekordot megdöntött, több mint százmillió rendelést adtak fel a tagok, ezek összértékét azonban nem közli a vállalat. A csúcsdöntés nem is volt kérdés, egyrészt a négy új piac – Ausztrália, Szingapúr, Hollandia és Luxemburg – belépése eleve garancia volt erre. Amerikán kívül 16 országban zajlott az akció, a szerverek gyakori lefagyása közepette. Az egymillió árucikk és a marketingeszközként bevetett, ötpercenként frissülő választék folyamatosan ébren tartotta a figyelmet. A cég közleménye szerint a legnagyobb érdeklődés természetesen a saját termékeit övezte. Közülük is az Echo Dot, a háztartási eszközöket wifin keresztül igény szerint vezérlő digitális cseléd (99 helyett 69 dollárért), valamint a Fire TV Stick, azaz a televíziót az internettel összekötő kommunikációs eszköz volt a legnépszerűbb (39 helyett 19 dollárért). A 20-30 százalékkal leértékelt lapostévék, háztartási eszközök, játékok és kozmetikumok voltak még a kiemelt érdeklődés fókuszában. A briteknél a vezeték nélküli Bosch fúrók és a Philips intelligens fényforrásai, míg a japánoknál a tejsavófehérje és a tonnaszám rendelt Super Nanox mosógél volt a slágertermék.
Adószedést nem vállalnak
Letiltotta az ausztrálokat a külföldi Amazon-portálokon való vásárlásról az anyacég, mivel az új törvényi előírások szerint a külföldről rendelt áruk után az adót neki kellene beszednie és befizetnie az államkasszába. Az Amazon ezzel a rivális eBay malmára hajtja a vizet, amely nem tesz különbséget a helyben vagy külföldről rendelt áruk között. Az Amazon decemberben nyitotta meg ausztrál portálját, amelynek szegényes választéka és magasabb árai miatt az ausztrálok inkább a külföldi beszerzési csatornáknál maradtak. A Reuters elemzői szerint az Amazon ezzel jelentősen szűkítette bővülési lehetőségeit az évi 26 milliárd ausztrál dollár forgalmú e-kereskedelmi piacon. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.