Mivel magyarázza a Wizz Air nyereségének visszaesését?
Tavaly a húsvéti ünnepek teljes egészében a pénzügyi évünk első negyedévére estek, idén nem. Önmagában ez 17 millió euró profitkiesést okozott, emellett az európai, főleg a francia légi irányítók sztrájkja miatt 3-ról 9,1 millió euróra nőttek a késések miatti kártérítési kötelezettségeink. Ha ezeket hozzáadnánk az 50 millió eurós negyedéves profithoz, akkor az egy évvel korábbit meghaladó eredményről beszélgethetnénk. A mostani nyereség egyébként megegyezik a cég várakozásaival.
A kiegészítő bevételek 8,6 százalékos csökkenését mi okozta?
Ez a poggyászpolitikánk változásából fakad, de ezzel is kalkuláltunk. Míg korábban utasonként átlagosan 4,5 euró származott a csomagok feladásából, addig most gyakorlatilag a jegyárba beépítve minden utas fizet a csomagokért. Utasonként nettó 2 eurót veszítettünk a poggyászpolitika átalakítása miatt.
Az egy utaskilométerre vetített költségben hogyan tudták ellensúlyozni a kerozin drágulását?
Üzemanyagra utaskilométerenként 0,1 eurócenttel többet, 1,03 eurócentet költöttünk, míg a repülőgépek bérlésére 0,07-dal kevesebbet, 0,49-ot. Ezt úgy értük el, hogy több nagyobb befogadóképességű Airbus A321-est állítottunk a flottánkba. Emellett az euró és a dollár árfolyama most nem alakult számunkra kedvezőtlenül.
Miért csökkentették a korábbi 20-ról 18 százalékra az éves utasszámbővülést?
A pénzügyi évünk első fél évében 20 százalékos utasszámbővülést várunk, viszont az október elejétől március végéig tartó, főszezonnak nem számító második fél évben már csak 16 százalékos pluszra számítunk. Ez azt jelenti, hogy kevesebbet repülnek a gépeink a költségesebb üzemeltetés miatt. Ebben a döntésünkben a légiforgalom-irányítók esetleges újabb sztrájkjai is szerepet játszottak. Emellett olyan külső tényezőket is figyelembe vettünk, mint az olajár várható alakulása és a Brexit jelentette kockázatok. A következő fél évre egyébként az üzemanyag-kiadásaink csaknem 80 százalékát fedeztük, így erre az időszakra kevés a nyitott piaci pozíciónk. A korábbi 310-340 millió eurós éves profitcélt azért tartjuk elérhetőnek, mert úgy véljük, hogy hatékonyságnövelő intézkedésekkel ellensúlyozni tudjuk a kedvezőtlen hatásokat.
A Ryanairnél sok járatot töröltek
a dolgozók sztrájkja miatt, fenyeget-e hasonló a Wizz Airnél?
Nem. Nálunk egyébként nem működik szakszervezet, de a piaci folyamatok természetesen itt is érvényesülnek. Főleg a pilótáknál érződik a bérnyomás, ezt a munkaerőpiaci helyzetet folyamatosan menedzseljük. A következő csaknem tíz évre 260 gépes megrendelésünk van, ezért nagy igény lesz új pilótákra. Évente 300-400 pilótát kell felvennünk és kiképeznünk, ezért is hoztuk létre Budapesten a repüléstechnikai oktatóközpontunkat. Pilótáink 20 százaléka magyar, a kiképzésen részt vevőknél is hasonló arányra számítunk.
Húsz százalékkal nőtt az utasszám
A Wizz Air éves alapon 14 százalékkal csökkenő, 50 millió eurós adózás utáni profitról számolt be 2019-es üzleti évének június 30-án zárult első negyedéről. A kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és szerkezetátalakítás vagy bérleti díjak előtti eredmény, azaz EBITDAR 2,8 százalékkal 151 millió euróra csökkent, míg az árbevétel 17,9 százalékkal 553 millió euróra bővült. Az utasszám 20 százalékkal 8,6 millióra növekedett. A befektetők nem fogadták jól a számokat, a cég árfolyama 5,5 százalékkal, 3395 pennyre csökkent a londoni tőzsdén. Napközben 3202 pennyn is kötöttek üzletet a Bloomberg adatai szerint, ez 10 százalékos zuhanásnak számít.
„Nem tudja olyan ütemben emelni a jegyárakat a Wizz Air, ahogy a kerozin drágul. Az éves eredménycél teljesítése emiatt nehézzé válhat, de a folyó negyedév nagyon erős lehet. Tavaly az éves profit több mint felét ekkor érték el. Hosszú távon jót tesz
az utaskilométerre jutó költségeknek, hogy az eddigi Airbus A320-asokat nagyobb A321-esekkel váltják fel, és jelentősen bővítik a flottát is” – mondta a Világgazdaságnak Nagy András, az Erste elemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.