BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális számokkal támad az Apple

A prémiumkategóriás iPhone-eladások felfutásának és az App Store, Apple Music és iCloud fizetős szolgáltatásainak köszönhetően a piaci várakozásokat felülmúló negyedéves számokat publikált az Apple, s hogy teljes legyen a befektetők öröme, még az előrejelzésein is javított.

Az Apple a keddi piaczárást követően publikálta gyorsjelentését, amelyből kiderül, hogy bár az iPhone-okból csak 41,3 milliót tudtak értékesíteni – a Thomson Reuters várakozása 41,8 millió volt –, mégis jobban járták, mert a kereslet a csúcskészülék, a legdrágább iPhone X irányába mozdult el. Ezt jelzi, hogy az átlagos készülékár 724 dollár volt, szemben a FactSet 30 dollárral alacsonyabb becslésével. Luca Maestri pénzügyi igazgató azt is elmondta, hogy a legnagyobb számban a 999 dolláros alapáron kínált X modell fogyott.

Üzleti évének harmadik, júniussal zárult negyedévében az Apple 53,3 milliárd dolláros bevételt ért el, ez kerek egymilliárddal jobb a piaci becsléseknél, és 17 százalékkal veri a tavalyi hasonló időszak adatát. Igaz, egy egyszeri, 236 millió dolláros tételt is magában foglal – ezt a Samsunggal éveken át vívott szabadalmi jogviták lezárásakor kártérítésként kapták dél-koreai riválisuktól. Az egy részvényre eső nyereség (EPS) a várt 2,18 helyett 2,34 dollár lett. A 11,52 milliárd dolláros tiszta nyereség 32 százalékos javulást takar. A cég a folyó negyedévben 60 és 62 milliárd dollár közötti bevételi tervvel kalkulál, míg az elemzők 59,6 milliárdot jósolnak. Bizonytalansági tényező, hogy ebben a negyedévben mutatják be a legújabb iPho­ne-okat, s forgalmazásuk megkezdése is befolyásolhatja a világ legértékesebb technológiai vállalatának bevételeit.

Az Apple kapitalizációja a gyorsjelentés követő 3 százalékos árfolyam-erősödéssel 957 milliárd dollárhoz érkezett, ahonnan már egy nagyobb lépéssel elsőként szakíthatja át az ezermilliárdos célszalagot. A technológiai szektor vezető cégeinek – Facebook, Netflix, Twitter – hét végi vesszőfutása az Apple-t és érintette, igaz, árfolyama 2,6 százalékkal zsugorodott csak, míg a Facebook–Twitter-duó 20 százalék feletti zuhanást produkált. Nagy szerencséje a cégnek az is, hogy a mai állás szerint jószerivel kimarad a nagy amerikai–kínai vámháborúból, bár Donald Trump heves természetét ismerve még érhetik az Apple-t is kellemetlen meglepetések. A vámvita egyedül a hordható eszközök piacán fenyegeti a céget, itt az Apple Watch okosóra és az AirPods fej- és fülhallgatók eladásai vannak veszélyben.

Ezekből az utóbbi tíz negyedévben 10 milliárd dollárért forgalmazott az Apple, s a növekedési ráta már 60 százaléknál járt. Ügyelniük kell még a profitmarzsra is, mivel az új készülékekbe költségesebb alkatrészeket építenek be – elég csak a kristálytiszta és tűéles OLED-kijelzők okozta pluszkiadásokra gondolni. Úgy tűnik, az Apple kordában tudja tartani a kiadásait, s a cég 38-ról 38,5 százalékra tudja növelni profitmarzsát a folyó negyedévben. Az elemzők 38,3 százalékkal is beérnék.

Az okostelefon-piac telítődését látva az Apple-nél a paletta kiszélesítéséről döntöttek, és ez jó húzásnak bizonyult. A kínálatban tartották a 349 dollárért árult iPhone SE-t, míg a legfelső árkategóriát a nagyobb memóriával ellátott, 1149 dolláros iPhone X képviseli. Míg a vásárlókat a nagy tudású készülékekkel, addig a befektetőket egy százmilliárd dolláros részvény-visszavásárlási program elindításával nyerték meg, valamint azzal az ígérettel, hogy ráfekszenek az okostelefonokon futtatható alkalmazásaik terjesztésére, s valódi konkurenciát teremtenek például a piacvezető streamszolgáltatóknak, a filmek és sorozatok terén a Netflixnek, a zenéknél pedig a svéd Spotifynak. Vannak olyan területek is, amelyeken nincs versenytársuk. Ilyen például az Apple Care: a garanciális szolgáltatásokra a fogyasztók 27 százalékkal költöttek többet, mint egy évvel korábban. Konkrét számokat Maestri ezzel kapcsolatban nem árult el. Jó úton haladnak, hiszen a szolgáltatásokból származó negyedéves bevétel 9,5 milliárd dollár volt, szemben a 9,1 milliárdos elemzői konszenzussal.

(Továbbiak a 14. oldalon.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.