Ötödével nőtt a Zwack nyeresége
A Zwack Unicum Nyrt. 494 millió forintos negyedéves adózott eredménnyel nyitotta 2018–2019-es üzleti évét, ez 17 százalékkal magasabb az előző évinél. A június 30-án zárult három hónapos időszakban minden fő soron javított számain a likőrgyártó. Az üzemi eredmény 11, a bruttó fedezet 10, az adókkal csökkentett árbevétel 12 százalékkal emelkedett, a bruttó árbevétel pedig 13 százalékkal haladta meg a bázisidőszakét. A társaság 233 millió forinttal több jövedéki adót és 97 millióval több népegészségügyi termékadót (neta) fizetett be. Előbbi 14, utóbbi 33 százalékkal több a bázisidőszakénál.
A belföldi értékesítés 13, a saját termelésű termékeké 12 százalékkal bővült. A prémiumtermékek árbevétele 7 százalékkal lett magasabb. Az Unicum eladásai átlag felett nőttek, továbbá megkezdődött az Unicum Riserva szuperprémium-keserűital kiskereskedelmi forgalmazása. Utóbbit korábban csak éttermekben és különböző gasztronómiai értékesítési pontokon árulták. A saját termelésű minőségi termékek árbevétele 27 százalékkal bővült. Az alacsony bázis miatt a Kalinka forgalma nőtt a legdinamikusabban, de a St. Hubertus árbevétele is 8 százalékkal múlta felül a bázisidőszakét. A forgalmazott termékek nettó árbevétele is dinamikusan, 16 százalékkal bővült. A Diageo portfólió-árbevétele még jobban, 24 százalékkal nőtt. Ehhez az eladott mennyiség és az értékesítési árak emelkedése is hozzájárult.
A társaság bevételeinek csaknem 90 százaléka a hazai piacról származik, így a lakossági fogyasztás bővüléséből sokat profitált a cég, amely az itthoni keresletbővülés folytatására számít.
A Zwack exportja kissé, 2 százalékkal emelkedett, ráadásul az Unicum exportárbevétele 4 százalékkal vissza is esett. Az utóbbinak elsősorban a gyengébb romániai értékesítés az oka, de az olaszországi export is csökkent, részben forgalmazóváltás miatt. Az Unicum visszaesését egyébként pálinkái növekvő népszerűségével ellensúlyozni tudta a Zwack.
A bruttó fedezeti hányad 1 százalékponttal 59,4 százalékra csökkent az anyagköltségek és anyagjellegű ráfordítások 14 százalékos emelkedése miatt. A gyógynövények és a fuvarköltségek is drágultak. A személyi jellegű ráfordítások 1,12 százalékkal emelkedtek.
A Zwack kockázatként megemlítette a szabályozási környezet változását. A neta emelése miatt januártól minden szeszes ital adókulcsa 20 százalékkal nő. A cég szerint ez a következő üzleti évüket jelentősen és negatívan érinti, a nagyságrendjével várhatóan az év végére lesznek valamelyest tisztában. A bolti árakat az adóváltozás mellett a forintárfolyam, az importvámok és a belföldi fogyasztás is befolyásolja.


