Vezéráldozattal „ünnepelte” a VW a kedd hajnali alkut: kirúgta Rupert Stadlert, az Audi őrizetben lévő vezetőjét, akit a dízelbotrány egyik felelősének tartanak. Az autógyártók eközben megpróbálnak minél jobban kijönni a berlini kormánnyal folytatott alkudozásból, amelyet a környezetszennyező dízelek lecseréléséről, illetve korszerűsítéséről folytatnak. A fejlemények azonban inkább az autójuk lakott területekről való kitiltása miatt aggódó polgárokat hozzák izgalomba, a VW konszern, a Daimler és a BMW csoport részvényeseit már kevésbé – egyelőre. Az utóbbi hetekben az említett három német autógyártó árfolyamát a kínai–amerikai vámvita várható súlyos következményei, a szigorodó emissziós tesztek és az ezek szeptemberi hatálybalépését megelőző, árkedvezményes készletkisöprés miatt kiadott profitfigyelmeztetések rángatták meg. A BMW árfolyama a múlt hónapban 5 százalékot esett, a Daimleré stagnált, a VW viszont 10 százalékot erősödött, előre ünnepelve a cég idei rekordforgalmát. A dízelügyben hétfő hajnalra elért egyezség mindhármuknál egy százalék alatti árfolyam-erősödést váltott ki. Nem mondható, hogy a cégek rosszul jártak volna az alkuval, amelyben az Euro 4-es és 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelek visszavásárlási kötelezettségétől eljutottak egy számukra is elfogadható, bár összességében még így is eurómilliárdos költségű hibrid megoldásig.
A berlini koalíciós pártok és az autógyártók megállapodása szerint a tulajdonosokra bízzák, hogy a szűrők beszerelésével, azaz retrofittal, vagy régi autójuk jelentős kedvezménnyel való lecserélésével járulnak hozzá a környezetük levegőjének megtisztulásához. A kormány kikötötte, hogy a behajtási korlátozások hatálybalépését úgy időzítsék, hogy közben megfelelő időt hagyjanak a cserék lebonyolításához. Ezért a kedvezményes cserekonstrukciókat rövid határidőn belül meg kell hirdetni. Előzőleg – modelltől függően – a VW legfeljebb 8, a BMW 6, a Daimler pedig 5 ezer eurós kedvezményt lengetett be. A német utakon 3,1 millió Euro 4-es és 5,7 millió Euro 5-ös dízel fut, tehát a konstrukciók kidolgozásánál észnél kell lenni. Amiatt is, hogy még nem derült ki, a cserejavaslat valóban csak az érintett 70 kilométeres körzetben regisztrált kocsikra érvényes, vagy a többire is. Aki nem akarja lecserélni a kocsiját, azét retrofittal „zöldítik ki”. Ennek a legfeljebb 3 ezer eurós számláját a személyautóknál a gyártók állják, a haszonjárműveknél legfeljebb 80 százalékig beszáll az állam a finanszírozásba – írja a Reuters. Közben felébredtek a külföldi autógyártók is, a Renault és a Volvo például közölte: önként elindítja saját németországi csereprogramját, hogy maga is profitálhasson a hirtelen megugró keresletből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.