BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tartósan olcsó olajjal emelkedhetne a fapados légitársaságok árfolyama

A profit­mar­zsok csökkenése miatt jegyárcsökkentést vagy a kapacitásbővülés elhalasztását választhatják a szereplők.

A Ryanair árfolyama 2,9 százalékos mínusszal reagált arra, hogy a cég 19,6 millió eurós veszteséget termelt a 2018. december 31-én zárult harmadik pénzügyi negyedévben. Ezt 1,58 milliárd

eurós bevétel mellett érte el, ami

12,4 százalékos bővülés éves alapon. Az utasszám 8 százalékkal növekedett, miközben a kihasználtság a tavalyi 96 százalékos szinten maradt. Az eredmény jobb volt ugyan, mint a 21,18 millió eurós veszteséget jósoló elemzői várakozás, de egy évvel korábban még 105,6 millió eurós profitot zsebelhetett be a társaság.

„Az elmúlt időszak két profitfigyelmeztetése után senkit sem érhetett váratlanul az eredmény, sőt a megegyezés nélküli Brexit tovább ronthat a vállalat helyzetén. Ugyan most még tartják az 1-1,1 milliárd eurós profitcélt a március végén záruló pénzügyi évre, de a Brexit nagy bizonytalanságot okoz, az utasok kevésbé bátran mernek repülőjegyeket foglalni” – mondta a Világgazdaságnak Bosnyák Zsolt, az Equilor elemzője. A menedzsment is a viteldíjak további csökkenésétől tart. A jegyárak a téli, alacsony kihasználtságú időszakban éves alapon 6 százalékkal estek vissza, és ez a tendencia hosszú távon fennmaradhat. „A most zárult negyedévben két oldalról is satuba fogták a Ryanair eredményességét. Egyrészt az időszak első felében még viszonylag drága volt az olaj és a kerozin, miközben költségoldali nyomást okoztak a bérfejlesztések is. Másrészt a piacon a gyorsan bővülő kapacitások miatt nagy a verseny, ezért nem tudtak árat emelni” – tette hozzá az elemző.

A megállapodás nélküli Brexit azért okozna gondot a cégnek, mert ez esetben az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat. A Ryanair vészforgatókönyve szerint a rendezetlen kilépésnél a nem európai, jellemzően brit részvényesek szavazati jogát korlátoznák, így a társaság továbbra is európai légitársaságnak minősülne.

A Ryanair egyébként átalakítja cégstruktúráját, csoportba szervezik a cégeket. A Ryanair és a mellette működő cégek, a Laudamotion, a Ryanair Sun és a Ryanair UK is saját vezérigazgatót kap. A négy céget összefogó csoportot vezeti majd Michael O’Leary, aki a stratégiáért, akvizíciókért és csoportos beszerzésekért felel. O’Leary újabb öt évre, azaz 2024 júliusáig kap lehetőséget. A cég mind költség-, mind bevételoldalon hatékonyságnövekedést vár az új struktúrától.

Januárban, azaz már a pénzügyi év negyedik hónapjában a Ryanair 11 százalékkal 10,3 millióra növelte utasszámát, az elmúlt 12 hónap gördülő utasszáma 8 százalékkal 140,2 millióra bővült. A kihasználtság januárban 91 százalék volt, ugyanúgy, mint egy évvel korábban.

Eközben a Wizz Air 10 százalékkal 2,57 millióra növelte utasszámát az év első havában, a gördülő adat 18,5 százalékkal 34,05 millióra növekedett. Az elmúlt hónapban a kihasználtság 0,4 százalékponttal 88,1 százalékra kapaszkodott éves alapon.

„Fokozódik a verseny, és a szektorban a profitok továbbra is nyomás alatt maradnak. A fapadosok előtt két lehetőség áll, vagy folytatják a piaci részesedés növelését, amihez olcsóbban kell adniuk a jegyeket, vagy elhalasztják a repülőgép-beszerzéseiket, és akkor fenn tudják tartani a profitszintet. A Wizz Air is elhalasztott már kapacitásbővítést, de tavaszra visszatér az eredeti tervekhez. Előre akarnak menekülni, hogy ne váljanak felvásárlási célponttá” – tette hozzá Bosnyák Zsolt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.