Az elmúlt év végére a nem banki mobilfizetési szolgáltatók forgalma 7,78 százalékkal 7 ezermilliárd dollárra nőtt Kínában, amelyből az Alipay 53,8, a Tencent 38,9 százalékos részesedést hasított ki. A banki technológia így már a háta mögött tudja a Szilícium-völgyet, ahol sok esetben még mindig mágnescsíkos bankkártyákkal fizetnek – vélekedett Knut Holmen norvég stratégiai tanácsadó az UniGlobal által tizenegyedszer megszervezett Banki Innovációs Fórumon, Prágában. A pénzügyi jövő korábban elsősorban a bankkapcsolatokkal nem rendelkezők bevonzásában használt alternatív utakat – az évtized elején Afrikában jóval több mobilon bankoló ügyfél volt, mint Európában –, de mára a technológiai fölény is áthelyeződött. Ázsiában az ügyfelek számára zajló fejlesztések 63 százaléka alternatív fizetési megoldás, s csak 37 százalék a klasszikus banki megoldás, a bankkártya aránya, eközben az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló EMEA-régióban még csak 55 százalékos az alternatív út aránya – jelezte Victor Dostov, az orosz elektronikus pénz- és átutalási szövetség elnöke.
Miközben a fogyasztói bizalom alapesetben ma lényegesen nagyobb a technológiai cégek, mint a pénzintézetek iránt – Knut Holmen egy amerikai felmérést idézett, amely szerint a technológiai cégekben a válaszadók 79, a bankokban a 47 százaléka bízik –, ám amikor a fizetésre kerül sor, akkor – miként arról Jan Macek, a CGI pénzügyi szolgáltatásokért felelős alelnöke egy Visa-tanulmány alapján beszélt – az internetes fizetési helyzetekben az emberek ma még toronymagasan a bankokat választják, és nem a pénzügyi területre is kacsingató bigtech cégeket (Google, Apple). A bigtech cégek viszont ma már lényegében megkerülhetetlenek, hiszen a mindennapi gondolkodás részei, ráadásul sikerrel tudatosították a felhasználókban, hogy a digitális szolgáltatások ingyenesek – hiszen a fejlesztéseiket nem közvetlenül a lakossági felhasználókkal fizettetik ki. Jellemző példa a Knut Holmen által közepes játékosként jellemzett szállásfoglaló oldalak – Booking.com, Hotels.com – helyzete: ezek a cégek nemegyszer 25 százalékos jutalékért közvetítik az utasokat a szállodákhoz, ám az ügyfél ebből semmit sem vesz észre, hiszen ő csak a pénztárcájának megfelelő ajánlatot látja.
A pénzügyek terén az ilyen szintű árazás töredéke is kiveri a biztosítékot. A bankok számára az igazi kihívás tehát az, hogy úgy álljanak helyt a digitális versenyben, hogy közben a szolgáltatásaikat közvetlenül a fogyasztóikkal, az ügyfeleikkel kell megfizettetniük, miközben – más szolgáltatókkal szemben – őket sokkal több szabályozás és előírás köti, mint a pénzügyi területre merészkedő digitális szolgáltatókat. Erről a Magyar Bankszövetség konferenciáján Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója is beszélt, egyenlő szabályozást sürgetve. Ilyen előírás például – miként arról Joris Driest, a holland ABN Amro Bank internetbanki szakértője beszélt –, hogy a digitális szolgáltatókkal szemben a hagyományos bankok nem tehetik meg, hogy csak a számukra leggazdaságosabb csatornát tartsák fenn az ügyfelekkel való kapcsolattartásra. És itt nem pusztán a klasszikus fiókok jövőjére kell gondolni. Az ABN Amrónál 2012 óta folyamatosan csökken az internetbanki belépések száma, miközben a mobilbanki tranzakciók száma több mint megháromszorozódott, s ma már csaknem hatszor több a mobilon végzett ügylet. És Lengyelországban is hasonlók a trendek. Ennek ellenére nemcsak a személyes tanácsadást lehetővé tevő fiókhálózatot, de az internetbankot is folyamatosan fejleszteniük kell a pénzintézeteknek – ez nemcsak ügyfél-, hanem szabályozói elvárás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.