A Starbucks első számú kínai kihívója, a Luckin’ Coffee 51 százalékos erősödéssel nyitotta az első kereskedelmi napját a Nasdaqon. Részvényárfolyama utána gyorsan korrigált, de így is 20 százalékos pluszban zárt pénteken, ami szép teljesítmény az eleve a kibocsátási sáv felső szélére, 17 dollárra pozicionált részvénytől, főleg a kínai–amerikai vámháború tetőfokán. A vállalat 561 millió dollárt szívott fel a piacról, amely az értékét ezzel 4,2 milliárd dollárra árazta. Ez volt az idei legnagyobb kínai elsődleges részvénykibocsátás Amerikában.
A Luckin’ a befolyt pénzt a hazai piacán való gyors terjeszkedésre fordítja. A kávézóláncnak 2370 egysége van már Kínában, s az idén 2500 újabb megnyitását tervezi. Ezzel gyakorlatilag két év alatt megtörné a kínai piacon vezető, 3600 egységet üzemeltető amerikai Starbucks dominanciáját, amelynek két évtizedbe tellett ekkora hálózatot kialakítani. A Luckin’ kis alapterületű boltokat nyit, kávézói zömmel a 30–50 négyzetméteres kategóriába esnek. Gyors házhoz szállítást vállalnak, a nagyvárosokban átlagosan 18 perc alatt viszik ki a kávét az interneten rendelőknek, akik élőben követhetik frissítőjük elkészítését. A cég a kávé mellett üdítőket és egyszerű gyorsételeket is a kínálatában tart.
Az agresszív terjeszkedéssel viszont gyorsan égetik a pénzt, a lánc az alapítása óta a vörös zónában tanyázik. A tavalyi 125,3 millió dolláros bevételével szemben 475 milliós veszteség áll, s az idei negyedévet 85,3 milliós mínusszal zárta. Nemcsak a hálózat bővítése, hanem a mélyre nyomott árak is veszteségforrást jelentenek egyelőre. A cég azonban így is gyümölcsöző befektetésnek számít, legalábbis az őt korábban felkaroló szingapúri GIC Pte állami befektetési alap, az amerikai BlackRock, a kínai Centurium Capital és Joy Capital tőketársaságok így látják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.