Extra keresletet hoz a fokozatosan bővülő magyar újautó-piacra és a lízingcégeknek a nagycsaládosoknak júliustól elérhető, autónként maximum 2,5 millió forintos állami támogatás – közölte a Magyar Lízingszövetség. Magyarországon – mutatott rá a szervezet – a háztartások évente mintegy 2 százaléka vásárol új gépjárművet, miközben hozzávetőleg 175 ezer nagycsaládos háztartás jogosult a támogatás igénybevételére. „A lízingszövetség arra számít, hogy a támogatás mértéke miatt jelentősen megnő az autóvásárlási kedv a nagycsaládosok körében, így könnyen elképzelhető, hogy a több mint három évig elérhető támogatási program ideje alatt akár 10 százalékot meghaladó hányaduk dönt a vásárlásról” – emelte ki Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Ebben az esetben – tette hozzá – csaknem 18 ezer autóról van szó, amelynek akár a 35-40 százaléka is lízingkonstrukció keretében kerülhet gazdájához. Mindez érzékelhető növekedés lenne a hazai gépjármű-kereskedelmi és -finanszírozási piacnak, és egyben jelentősen hozzájárulna a hazai gépjárműpark
fiatalításához, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez is.
A főtitkár kiemelte: az állami támogatás (fő szabályként) vissza nem térítendő, és a személygépkocsi-vásárlásnál elvileg önerőként is felhasználható, a teljes vételár kiegyenlítését kedvező, zárt végű pénzügyi lízingkonstrukciókkal finanszírozhatják az érintettek. Fontos azonban, hogy a hétüléses új autó vásárlását tervező nagycsaládosoknak teljesíteniük kell a jogszabályok és a lízingcégek hitelképességi feltételeit, például a minimális saját erőre és a jövedelemarányos hiteltörlesztési mutatóra vonatkozó előírásokat. A lízingszerződést csak a támogatásra jogosultságot megállapító határozat véglegessé válása után lehet megkötni, de érdemes akár már a kérelem benyújtása előtt is tájékozódni a programnak megfelelő modellekről, azok áráról. Ha finanszírozást szeretnénk igénybe venni, annak feltételeiről, kondícióiról is célszerű érdeklődni, és előzetes kalkulációt végezni. Az állami támogatással megvásárolt hétüléses új autó három éven belül csak akkor adható el, ha a támogatás időarányos részét az államnak visszafizetik; ez lényeges feltétele a kedvezmény igénybevételének. Ugyanez a következménye annak is, ha a lízingszerződést nem fizetés miatt felmondják – mutattak rá a szervezetnél.
Az első napok tapasztalatai szerint igen intenzív az érdeklődés az új támogatási forma iránt: Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára közölte, hogy péntek délig már két és fél ezren nyújtottak be kérelmet a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával kapcsolatban. Elmondta, hogy a legfeljebb 2,5 millió forintos autóvásárlási támogatást az államkincstárnál lehet igényelni, az ügyintézés pedig elektronikussan is történhet. A kérelmek jelentős része is elektronikusan érkezik be, de személyesen, postán és a kormányablakokon keresztül is nyújtottak be igénylést.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint az első fél évben 74,5 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Tavaly az év egészében 136,6 ezer új kocsi kelt el, 17,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az MGE az év elején 160 ezer új személyautó értékesítését prognosztizálta 2019-re, ami az első féléves adat alapján és az új támogatási forma megjelenése tükrében reális is lehet. Ami pedig a lakossági újautó-finanszírozást illeti, a lízingszövetség adatai szerint tavaly a szerződéses összeg 57,9 milliárd forintot ért el, ami csaknem 42 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.