A CBS Corp. felvásárolja a Viacomot a tőzsdei kapitalizációjának megfelelő 12 milliárd dollárért – jelentette be a két médiaholding. A Viacom tulajdonosai részvényeikért 0,6 darab részvényt kapnak a ViacomCBS nevű új társaságban, amelynek értéke a CBS 18 milliárd dolláros piaci értékét is alapul véve 30 milliárd dollár körül alakulhat. Az egyesülés után éves szinten mintegy 28 milliárd dolláros bevételre és az Egyesült Államok televíziós piacán 22 százalékos, piacvezető részesedésére számít a két társaság. A két cég igazgatósága által ellenszavazat nélkül meghozott döntés egy újabb lépés abban a folyamatban, amelynek során a CBS-hez hasonló hagyományos médiacégek fúziók révén növelik tartalomkínálatukat, hogy ver-
senybe szállhassanak az olyan óriásokkal, mint a WarnerMedia, az NBCUniversal, az Amazon, az Apple,
a Disney vagy a Netflix. A változásokat végső soron az kényszeríti ki, hogy az amerikai szórakoztatóipar a televíziózástól egyre inkább a videostreaming-szolgáltatások felé
fordul. A CBS-nek ugyan van már egy streamingszolgáltatója, a CBS All Access, azonban ez igazán a Viacom tartalmaival válhat ütőképessé. A ViacomCBS-nek olyan megamárkái lesznek még, mint a Showtime, a Nickelodeon, az MTV, a BET, a Comedy Central és a Paramount. A vállalat 140 ezer tévéepizód és 3600 film felett rendelkezik majd, és hozzá fog tartozni a világ egyik legnagyobb filmvállalata, a Paramount Pictures is. Így számos sorozathoz (például Transformers) is hozzáférhet a CBS All Access, amelyek segítségével borsot törhet a Disney vagy a Netflix orra alá.
A két cég 1999-ben, a dotcombuborék idején már egyszer összeolvadt. Akkor azonban elmaradt a várt siker, és 2006-ban újra szétváltak. Időközben a médiaipar fúziók és felvásárlások révén egyre nagyobb méretű játékosok terepévé vált. A Disney márciusban a 21st Century Foxot 52 milliárd dollárért, az AT&T júniusban a Time Warnert 85 milliárd dollárért, a Comcast pedig az európai Sky News többségi részesedését tavaly októberben 40 milliárd dollárért vette meg. Ha lehet, még keményebb versenytársak az Amazon és Netflix, amelyek legalább száz-száz millió előfizetővel rendelkeznek már, és milliárdokat öntenek a tartalomgyártásba. Az Apple is most indítja videostreaming-platformját. A ViacomCBS elég nagy lesz ahhoz, hogy markáns szereplő legyen a piacon, főleg ha további akvizíciókon is törik a fejüket, de az Apple-nek – amely 245 milliárd dollár készpénzen ül – a fél fogára sem lesz elég – kommentálta az ügyletet Neil Begley, a Moody’s elemzője. Begley szerint az új cég eltörpül majd a Disney és a Netflix mellett is, az utóbbi évi 15 milliárd dollárt költ az új műsorokra.
A tranzakció hatalmas személyes siker a 65 éves Shari Redstone számára, aki apjával, Sumner Redstone-nal együtt a National Amusements holdingcégen keresztül ellenőrzi mindkét társaságot. Shari Redstone lesz a ViacomCBS elnöke is, vélhetőleg a legnagyobb hatalmú üzletasszonnyá válva az amerikai médiaiparban. A National Amusements az új cégben is meghatározó részvényes marad A sorozatú szavazatelsőbbségi részvényeinek köszönhetően, amelyek révén 80 százalékos befolyása van mindkét cég felett. A tranzakció a versenyhatósági engedélyezéstől függően év végéig zárulhat le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.