Pénz- és tőkepiac

Célba veheti a magyar piacot a PKN Orlen

Folyamatosan bővül a lengyel olajtársaság, a PKN Orlen: célegyenesbe került a Lotos Group felvásárlása, megjelent a cég a szlovák benzinkúthálózat üzemeltetői közt, a következő lépés pedig Magyarország is lehet.

Egyre nagyobb jelentőségű régiós olajvállalattá fejlődik a lengyel PKN Orlen, folyamatban van belépése a szlovákiai piacra, egyes vélemények szerint pedig Magyarország lehet a következő célpontja. A PKN Orlen Lengyelország mellett Csehországban, Németországban és Litvániában üzemeltet üzemanyagkút-hálózatokat, most Szlovákiában bővít: áprilisban a cseh érdekeltsége – az Unipetrol – megnyitotta első saját benzinkútját Benzina néven, és még további kilenc következhet. Emellett pedig a Fontétól vásárolnának további hét üzemanyagtöltő állomást.

A lengyel Bizblog idézte a PKN Orlen igazgatóságának elnökét, Daniel Obajteket, aki szerint a csoport finomítói kapacitása megfelelő keretet biztosít ahhoz, hogy a közép-európai régióban a nagykereskedelmi értékesítés mellett a kiskereskedelmi pozícióikon is javítsanak. Az Unipetrol megjelenésével a Mol-leány Slovnaft Szlovákiában kap új versenytársat, a két olajvállalat Csehországban hasonló súllyal rendelkező riválisoknak tekinthető, a Molnak ott több mint háromszáz kútja van, az Unipetrolnak százzal több. E két cég Magyarországon is megmérkőzött már, az Agip kúthálózatért folytatott versenyből akkor a Mol került ki győztesen.

Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a Világgazdaságnak így foglalta össze az esélyeket: „A nagykereskedelmi szegmensben a PKN már jelen van Magyarországon azáltal, hogy több kiskereskedelmi hálózat – például az Auchan – a lengyel olajvállalat cseh leányától, az Unipetroltól vásárol üzemanyagot. A PKN vagy az Unipetrol megjelenését a magyarországi kiskereskedelmi üzemanyag-értékesítésben azonban már sokkal problémásabbnak látjuk. A Mol–OMV–Shell-hármas piaci pozíciói megdönthetetlennek tűnnek, azt pedig nem tudhatjuk egyelőre, hogy melyik kisebb piaci részesedésű, független kúthálózat megszerzése lehetne megfelelő a PKN szemszögéből. Új kúthálózat létrehozását nem tartjuk valószínűnek, hiszen annak kiépítéséhez és stabilan nyereséges üzemeltetéséhez 15 százalékos piaci részesedés kívánatos, és a jelen körülmények között rendkívül költségesnek tűnik ennek elérése. A PKN-nek négy finomítója van Lengyelországban, és három Csehországban, azt azonban érdemes hozzátenni, hogy egy nem tengeri finomító maximum 500 kilométeres körzetben tudja gazdaságosan értékesíteni a termékeit, ha nem csővezetéken történik a szállítás. A magyar határhoz a legközelebbi PKN-finomító, a jedliczei 170 kilométerre található.”

A 27,52 százalékban állami tulajdonú PKN Orlen több vasat is tart a tűzben: megvásárolná a többségi – 53,19 százalékban állami – tulajdonban lévő Lotos Groupot. A gdanski székhelyű Lotos megvételéről szóló szándéknyilatkozatot múlt csütörtökön írta alá a PKN a Lengyel Államkincstárral – írta az Euro-pétrole. Csakhogy nem vehető készpénznek, hogy ilyen szintű koncentrációra rábólint az Európai Bizottság. A Trigon elemzője, Michal Kozak úgy véli, ha a versenyjogi hatóságok jóváhagyják a felvásárlást, akkor az év végéig lezárulhat a tranzakció. Az is elképzelhető, hogy az ügylet érdekében a PKN Orlen a piaci részesedése csökkentésére kényszerül. Kozak szerint nem kell feltétlenül eladásra gondolni, az az érdekes megoldás sem zárható ki, hogy a PKN a benzinkútjai egy részét egyszerűen elcseréli, a nem mindennapi ügylet másik oldalán pedig nem más állna a Trigon szakértője szerint, mint a Mol. A PKN sajtóosztálya lapzártáig nem reagált a megkeresésünkre.

Ezek is érdekelhetik