BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kényszerpihenőre ítélt LNG-tankerek

Az iráni olajexportra vonatkozó amerikai szállítási tilalom áldozata lett a jeges-tengeri LNG-flotta egy része. Az érintett Yamal LNG JV szorult helyzetét a riválisai könyörtelenül kihasználják.

Az amerikai szankciók miatt kikötői veszteglésre kárhoztatják a kínai COSCO tengerhajózási társaság érdekeltségi körébe tartozó, cseppfolyósított földgázzal (LNG) megtöltött tankereket. A COSCO-ról ugyanis kiderült, hogy azután is szállított külföldre iráni kőolajat, hogy Washington szankciókat helyezett kilátásba a tilalom megszegői ellen. Érintettségét a blokádban tőzsdei közzétételben ismerte el a világ egyik legnagyobb tankertársasága, a Teekay, amely 50 százalékban tulajdonosa a Yamal LNG JV vegyesvállalatnak, amelyben ugyanekkora részesedése van a COSCO egyik leánycégének, a China LNG Shippingnek. A Teekay vezetése hangsúlyozta, hogy áttételesen érinti őket a hajózási tilalom, s ahogy eddig, úgy a jövőben is szigorúan tartják magukat a szállítási szabályokhoz. Az Egyesült Államok érdekeit és elrendelt szankcióit megsértő külföldi vállalatok feltérképezésével foglalkozó amerikai hivatal, az OFAC azonban ilyen alapon nem tehet különbséget. A New York-i tőzsdén a Teekay árfolyama 10,5 százalékot zuhant a fejleményekre, míg az ügyben teljesen vétlen orosz földgázipari óriásé, a Novateké 3,3 százalékot süllyedt Moszkvában.

Az észak-oroszországi Jamal-félsziget hatalmas gázkészleteit helyben cseppfolyósító Novatek a zord téli időben is folyamatosan tud üzemelni, így az LNG zavartalan elszállítása kulcsfontosságú a számára. A Novatek LNG-termináljairól Európába és Ázsiába 13 darab Arc7-es kategóriájú jégtörő tanker szállítja a gázt télen Európa, nyáron Japán irányába, attól függően, hogy milyen vastag jégmezőn kell áthaladnia. A tizenhárom tankerből most a Yamal LNG JV-hez tartozó négy kerülhet zár alá. A többi a Dynagas, a Mitsui OSK Lines és Sovcomflot kötelékébe tartozik. Ők hasznot húznak a Teekay kárából, a Dynagas árfolyama 34, a Mitsuié 4,3 százalékkal erősödött a rivális kiiktatásának hírére. Eközben a Novatek azt ígéri, hogy a szerződés szerinti időre eljuttatja az energiahordozót a megrendelőihez. A legnagyobb magánkézben lévő orosz gázipari társaság éves kapacitása 16,8 millió tonna, az idén csúcsra járatták a termelést és feldolgozást, szep­tember végéig 12,8 millió tonna gáz hagyta el a kikötői terminált.

Nem mindegy persze, hogy milyen áron: a szállítási tarifák gyorsan emelkednek, a Reuters adatai szerint egy hét alatt kategóriától függően 7 és 11 százalék közötti mértékben nőtt a fuvardíj, ami napi 70 ezer dollár körüli tételt jelent. Elemzők szerint a drágulásban a kapacitáskiesés mellett a közelgő tél árfelhajtó hatása is közrejátszott. A Teekay hányattatásai nem értek véget, gyors megegyezésre törekszik az OFAC-kal, hogy tan­kerei mielőbb a megszokott rend szerint hajózhassanak. A cég 12 milliárd dollár értékű flottájában negyvenkilenc LNG-tanker van, de jégtörésre csak a kényszerszünetre ítélt négy hajó alkalmas.

Amerikai szankciós fenyegetés közepette épül az Északi áramlat 2 földgázvezeték is, amely nagyban javítaná Nyugat-Európa gázellátását, ugyanakkor jelentősen növelné az energiafüggőségét Oroszországtól. A szankciókról szóló javaslatot az egészségtelenül nagy orosz befolyásra hivatkozva fogadta el júliusban a szenátus, s azokat a személyeket és cégeket sújtanák, akik a Viborgtól a Balti-tenger alatt Greifswaldig húzódó 1200 kilométeres vezeték kiépítésében, üzemeltetésében részt vesznek. A Shell tegnap arra kérte az amerikai kongresszust, hogy vonja vissza a törvényt, amely rajta kívül a főszervező Gazpromot, a német Unipert és Wintershallt, az osztrák OMV-t és a francia ENGIE-t érinti.

Az ukrán szárazföldi tranzitot jórészt kiváltó második északi csővezetékbe évi 55 milliárd köbméter gázt táplálhatnának orosz oldalon, azaz megdupláznák a jelenlegi kapacitását. Az nem tisztázott, hogy Washington milyen megtorló intézkedésekkel készül a még az idén üzembe álló újabb vezeték építői ellen, de az erősen kétséges, hogy a Shell kérésére változtat a tervein. Az Egyesült Államok a saját LNG-eladásait szeretné felpörgetni, s ehhez szüksége lenne az európai piacokra. Az amerikai LNG-szállítmányok gyakorlatilag mindenhová eljutnak, az onnan induló tankerek egy úton átlagosan 17 145 kilométert tesznek meg, ennél távolabbra csak Egyenlítői-Guinea és Peru szállít LNG-t.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.