BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a Renault motorja is erősen köhög

Kriván Bence | A váratlan profitfigyelmeztetés, amelyet az Európai Unión kívüli piacain tapasztalható erős keresletcsökkenésre hivatkozva tett közzé a Renault, 15 százalékos zuhanást eredményezett a francia autógyártó árfolyamában pénteken. Eszerint nem teljesíthető az idei évre tervezett, a tavalyival azonos, 57,4 milliárd eurós bevétel, 3-4 százalékos csökkenéssel lehet számolni. A cég két válsággócot jelölt meg, Argentínát és Törökországot, ahol drasztikusan visszaestek az autóeladásai. Igaz, Európában is gyengén muzsikál, szeptemberrel bezárólag 1,247 millió autót értékesített a csoport, ez 2,2 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A profitmarzsai is szűkülni fognak, az erre az évre tervezett 6 százalék helyett az 5 százalékos haszonkulcs elérése a valószínűbb, itt a kutatás-fejlesztési keret kényszerű felhizlalása váltott ki erodáló hatást. A hasonló gondokkal küszködő Peugeot-Citroen csoport szinte darabra annyi, 1,929 millió autót adott el, mint 2018 első háromnegyed évében, náluk az üzemi marzs 7,7 százalékról 4,5 százalékra zsugorodhat az idén.

A Renault és a vele szoros szövetségben dolgozó Nissan kálváriája tavaly novemberben kezdődött, amikor Japánban adócsalás és sikkasztás gyanújával letartóztatták Carlos Ghosnt, aki egy személyben irányította a két céget. A pótlására kinevezett egyik vezető sincs már a helyén, a Renault-nál Thierry Bollorét, a Nissannál Hiroto Szaikavát távolították el rövid úton, az előbbitől épp a múlt héten szabadultak meg. A vezetési válság a legrosszabbkor érte a két vállalatot, az emissziós szabványok szigorodására adandó válasz és a közelgő átállás az elektromos és az önvezető autók gyártására rendkívüli feladat elé állítja a menedzsmenteket. A Renault-t az új vezérigazgató megtalálásáig irányító Clotilde Delbos pénzügyi igazgató a profitfigyelmeztetés mellé a kiutat is felvázolta, amely a Nissannal való szövetség megerősítésén, a közös fejlesztéseken alapszik, az ezzel járó költségcsökkenés pedig nagyban javíthatja majd mindkét cég versenyképességét. A profitfigyelmeztetés lassan mindennapos az autóiparban, a franciák mellett a német VW, BMW és Daimler is folyvást lefelé farag a várakozásaiból, hol a dízelbotrányra, hol a Brexitre, hol a vámháborúra vagy a gazdasági recesszió fenyegetésére hivatkozva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.