Kriván Bence | A váratlan profitfigyelmeztetés, amelyet az Európai Unión kívüli piacain tapasztalható erős keresletcsökkenésre hivatkozva tett közzé a Renault, 15 százalékos zuhanást eredményezett a francia autógyártó árfolyamában pénteken. Eszerint nem teljesíthető az idei évre tervezett, a tavalyival azonos, 57,4 milliárd eurós bevétel, 3-4 százalékos csökkenéssel lehet számolni. A cég két válsággócot jelölt meg, Argentínát és Törökországot, ahol drasztikusan visszaestek az autóeladásai. Igaz, Európában is gyengén muzsikál, szeptemberrel bezárólag 1,247 millió autót értékesített a csoport, ez 2,2 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A profitmarzsai is szűkülni fognak, az erre az évre tervezett 6 százalék helyett az 5 százalékos haszonkulcs elérése a valószínűbb, itt a kutatás-fejlesztési keret kényszerű felhizlalása váltott ki erodáló hatást. A hasonló gondokkal küszködő Peugeot-Citroen csoport szinte darabra annyi, 1,929 millió autót adott el, mint 2018 első háromnegyed évében, náluk az üzemi marzs 7,7 százalékról 4,5 százalékra zsugorodhat az idén.
A Renault és a vele szoros szövetségben dolgozó Nissan kálváriája tavaly novemberben kezdődött, amikor Japánban adócsalás és sikkasztás gyanújával letartóztatták Carlos Ghosnt, aki egy személyben irányította a két céget. A pótlására kinevezett egyik vezető sincs már a helyén, a Renault-nál Thierry Bollorét, a Nissannál Hiroto Szaikavát távolították el rövid úton, az előbbitől épp a múlt héten szabadultak meg. A vezetési válság a legrosszabbkor érte a két vállalatot, az emissziós szabványok szigorodására adandó válasz és a közelgő átállás az elektromos és az önvezető autók gyártására rendkívüli feladat elé állítja a menedzsmenteket. A Renault-t az új vezérigazgató megtalálásáig irányító Clotilde Delbos pénzügyi igazgató a profitfigyelmeztetés mellé a kiutat is felvázolta, amely a Nissannal való szövetség megerősítésén, a közös fejlesztéseken alapszik, az ezzel járó költségcsökkenés pedig nagyban javíthatja majd mindkét cég versenyképességét. A profitfigyelmeztetés lassan mindennapos az autóiparban, a franciák mellett a német VW, BMW és Daimler is folyvást lefelé farag a várakozásaiból, hol a dízelbotrányra, hol a Brexitre, hol a vámháborúra vagy a gazdasági recesszió fenyegetésére hivatkozva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.