BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A MAX-botrány kisöpörte a Boeing kasszáját

A Boeing az utóbbi egy évben már hozzászoktatta befektetőit a rossz hírekhez, így annak is örülni tudtak, hogy a vártnál kisebb összeget, 19 milliárd dollárt égetnek el a MAX-botránnyal kapcsolatos kiadásaik. A kevésbé rossz hírt 3 százalékos árfolyam-emelkedéssel honorálta a piac. A decemberrel véget ért negyedévről tegnap kiadott gyorsjelentés több pozitívummal nem is szolgált. A világ legnagyobb repülőgépgyártója mindhárom meghatározó üzletágában a bevételének és a nyereségének durva visszaeséséről adott hírt. A Boeing 737 MAX eladásainak – és immár gyártásának – kényszerű leállítása miatt az egy évvel korábbi 238 helyett csak 78 utasszállítót tudtak megrendelőiknek átadni, ebből fakadóan a kereskedelmi repülőgépgyártó divízió bevétele 55 százalékkal, 7,42 milliárd dollárra esett vissza, miközben 2,60 milliárdos nyereségéből 2,84 milliárd dolláros mínusz keletkezett. A cég válsága a védelmi, biztonsági és űripari divíziót is elérte, ahol a bevétel 13 százalékkal, 5,95 milliárdra csökkent, a profit viszont 771-ről 31 millióra apadt.

A globális szolgáltatásokat nyújtó üzletág – amely a teljes Boeing-flotta szervizelését is végzi – bevételi soron 5 százalékos mínuszt és 4,65 milliárd dollárt, profitsoron 7 százalékos visszaesést és 386 millió dollárt könyvelt le. Mindent egybevetve a negyedéves bevétel 37 százalékkal, 17,91 milliárdra zuhant, a veszteség pedig 2,2 milliárdot tett ki.

A Boeing 1997 óta először zárta veszteséggel az üzleti évét, 636 milliós lett a mínusz. S amíg tavaly ilyenkor a százmilliárd dolláros bevételi álomhatár átlépését ünnepelhették, most a 76 milliárdjuk miatt búslakodhatnak. A cég kifutott a készpénzből, december végén 2,67 milliárd hiányzott a kasszából. Egy évekkel előre stabil, 5400 darabos és 463 milliárd dollárnak megfelelő megrendelésállománnyal rendelkező óriásvállalatot még a mostani szorult helyzetében is szívesen hiteleznek a bankok, így a korábban várt 10 helyett 12 milliárd dolláros friss forráshoz juthat a cég – ezt is most jelentették be. A Boeing mintegy négyszáz MAX-ot gyártott le és tárol, 6,3 milliárd dollárja fekszik bennük, mivel csak az átadásukkor kap pénzt. Az amerikai légügyi hatóság optimális esetben márciusra tette az immár kijavított modellek felszállási engedélyének kiadását, ám a pilóták kiképzése és más tényezők miatt inkább a nyári időszaktól emelkedhetnek magasba a MAX-ok. A botrányba belebukott Dennis Muilenburgöt váltó David Calhoun elnök-vezérigazgató szerint a maximális biztonságra törekszenek, csak így nyerhetik vissza az utazóközönség (és a befektetők) bizalmát. Ettől azonban még távol vannak.

A negyedéves bevétel

37

százalékkal zuhant, a veszteség 2,2 milliárd dollár

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.