BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb osztalékot fizetnek

Hiába döntöttek rekordot a Mercedes-eladások tavaly, az anyacégen ez nem segített: a Daimler adózott eredménye 64 százalékkal 2,7 milliárd euróra apadt, ami tízéves mélypont. Az árfolyam mégsem zuhant össze, sőt 2 százalékkal erősödött, mivel az előzetes adatokat már három hete ismertette a luxusautó-piac vezető helyét stabilan őrző vállalat. Az eredményt a dízelbotránnyal kapcsolatos jogi és kártérítési ügyek és a szerkezetváltási költségek rontották több mint ötmilliárd euróval, ebből egyedül az emissziós adatok meghamisítása 4,2 milliárdos tétel volt. Lemondtak az X-Class hobbi-kisteherautó gyártásáról, és szűkítették a mobilitási szolgáltatásokat, ami 828, illetve 405 milliós leírást eredményezett.

A Dieter Zetsche-korszak kínos örökségétől megszabaduló vállalat az új vezérigazgató, a posztját tavaly májusban elfoglaló svéd Ola Kaellenius irányításával rendezi sorait, de még valahol a folyamat közepén jár. A vállalattól 15 ezer dolgozót küldenek el, ettől 2022 végéig 1,4 milliárd eurós megtakarítást remélnek Stuttgartban. A Daimler pénzügyi helyzetének megszilárdítása is hátravan még, ahogy a villanyautózásra való váltással is haladhatnának gyorsabban. E téren fontos lépés lesz az elektromos A-Class kisautó és a villanymotor hajtotta furgoncsalád idei piaci bevezetése. Kaellenius évértékelő beszédében kijelentette, hogy kutatás-fejlesztési keretüket nem nyirbálják meg, gyárbezárások sem lesznek az idén. A Reuters Harald Wilhelm pénzügyi igazgatót idézi, aki a beruházásokhoz stabil likviditási háttér megteremtéséről beszélt, továbbá a befektetők számára vonzó osztalékfizetést helyezett kilátásba. Az idén azonban e téren szűkmarkúak lesznek, a 2019-es üzleti év után fizetendő osztalékból ugyanis lekanyarintottak 72 százalékot, így részvényenkénti 3,25 euró helyett 90 centtel kell beérniük a befektetőknek. Kaellenius elmondta, hogy a héten újraindították kínai gyáraikat, de a koronavírus negatív üzleti hatásait még nem mérték fel.

Visszatérhet a tőzsdére a Volvo

Mozgolódik a Daimler ma még legnagyobb részvényese, a német cégben 9,7 százalékkal rendelkező kínai Geely Holding, amely azt tervezi, hogy egy cégbe vonja össze autóipari érdekeltségeit, köztük a névadó Geely Automobile-t, a Lotust, a Lynk & Cót, a Polestart és a Volvót, majd az új vállalat részvényeit bevezeti a hongkongi és a stockholmi börzére. A holding részvényárfolyama 11,5 százalékot erősödött a hírre. Ez lenne az első, valóban globális méretű komplex kínai autógyártó, amely az elektromos minitől a luxusig minden kategóriában kínál járműveket. A Geely 2010-ben vette meg a Volvo személyautó-gyártó üzletágát, a svéd technológiát saját autóiba is beültette, ennek köszönhetően 2015-től meglódultak a Geely-eladások. Tavaly 1,36 millió fogyott belőlük, míg Volvóból 700 ezer kelt el. A Volvo tőzsdei visszatérése már 2016 óta napirenden van.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.