Hiába döntöttek rekordot a Mercedes-eladások tavaly, az anyacégen ez nem segített: a Daimler adózott eredménye 64 százalékkal 2,7 milliárd euróra apadt, ami tízéves mélypont. Az árfolyam mégsem zuhant össze, sőt 2 százalékkal erősödött, mivel az előzetes adatokat már három hete ismertette a luxusautó-piac vezető helyét stabilan őrző vállalat. Az eredményt a dízelbotránnyal kapcsolatos jogi és kártérítési ügyek és a szerkezetváltási költségek rontották több mint ötmilliárd euróval, ebből egyedül az emissziós adatok meghamisítása 4,2 milliárdos tétel volt. Lemondtak az X-Class hobbi-kisteherautó gyártásáról, és szűkítették a mobilitási szolgáltatásokat, ami 828, illetve 405 milliós leírást eredményezett.
A Dieter Zetsche-korszak kínos örökségétől megszabaduló vállalat az új vezérigazgató, a posztját tavaly májusban elfoglaló svéd Ola Kaellenius irányításával rendezi sorait, de még valahol a folyamat közepén jár. A vállalattól 15 ezer dolgozót küldenek el, ettől 2022 végéig 1,4 milliárd eurós megtakarítást remélnek Stuttgartban. A Daimler pénzügyi helyzetének megszilárdítása is hátravan még, ahogy a villanyautózásra való váltással is haladhatnának gyorsabban. E téren fontos lépés lesz az elektromos A-Class kisautó és a villanymotor hajtotta furgoncsalád idei piaci bevezetése. Kaellenius évértékelő beszédében kijelentette, hogy kutatás-fejlesztési keretüket nem nyirbálják meg, gyárbezárások sem lesznek az idén. A Reuters Harald Wilhelm pénzügyi igazgatót idézi, aki a beruházásokhoz stabil likviditási háttér megteremtéséről beszélt, továbbá a befektetők számára vonzó osztalékfizetést helyezett kilátásba. Az idén azonban e téren szűkmarkúak lesznek, a 2019-es üzleti év után fizetendő osztalékból ugyanis lekanyarintottak 72 százalékot, így részvényenkénti 3,25 euró helyett 90 centtel kell beérniük a befektetőknek. Kaellenius elmondta, hogy a héten újraindították kínai gyáraikat, de a koronavírus negatív üzleti hatásait még nem mérték fel.
Visszatérhet a tőzsdére a Volvo
Mozgolódik a Daimler ma még legnagyobb részvényese, a német cégben 9,7 százalékkal rendelkező kínai Geely Holding, amely azt tervezi, hogy egy cégbe vonja össze autóipari érdekeltségeit, köztük a névadó Geely Automobile-t, a Lotust, a Lynk & Cót, a Polestart és a Volvót, majd az új vállalat részvényeit bevezeti a hongkongi és a stockholmi börzére. A holding részvényárfolyama 11,5 százalékot erősödött a hírre. Ez lenne az első, valóban globális méretű komplex kínai autógyártó, amely az elektromos minitől a luxusig minden kategóriában kínál járműveket. A Geely 2010-ben vette meg a Volvo személyautó-gyártó üzletágát, a svéd technológiát saját autóiba is beültette, ennek köszönhetően 2015-től meglódultak a Geely-eladások. Tavaly 1,36 millió fogyott belőlük, míg Volvóból 700 ezer kelt el. A Volvo tőzsdei visszatérése már 2016 óta napirenden van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.