Kriván Bence | Tőzsdére viszi részvényeit a Warner Music Group (WMG), a világ harmadik legnagyobb lemezcége és -kiadója, ám nem azzal a céllal, hogy a terjeszkedéséhez friss forrásokat szerezzen, hanem hogy meg nem nevezett tulajdonosai kiszállhassanak a cégből. A tőzsdefelügyelethez benyújtott dokumentumok szerint százmillió dollár értékű IPO-ról lenne szó, de kedvező körülmények – azaz masszív kereslet esetén – akár 750 millióig is felmehet a felkínált részvénymennyiség értéke. A Warner inkább az emlékeiből él, bevételei évről évre lassuló ütemben gyarapodnak, készpénztermelő képessége egyre gyengébb, ezért nem lenne meglepő, ha maga a többségi tulajdonos, Len Blavatnik nagybefektető Access Industries nevű társasága csökkentené benne a befolyását. A cég egyébként minden soron pozitív adatokat szolgáltat, csakhogy a marzsok és a nyereség egyre szerényebb növekedése óvatosságra intheti a potenciális befektetőket. A Warner is próbál nyitni a hagyományos lemezkiadástól az internetes forgalmazás felé, ennek jegyében vásárolta meg nemrég az online térben otthonosan mozgó Uproxxot.
A zenepiac még mindig hatalmas, a SelectUSA tavalyi felmérése szerint csak az Egyesült Államokban 22 milliárd dolláros az évi forgalma, és globálisan ennek durván háromszorosával lehet számolni. A digitalizáció előretörését jól jellemzi, hogy tavaly már 1,1 milliárd dollár értékű jogdíjat fizettek ki a fizikai adathordozón ki nem adott, azaz csak a virtuális térben hozzáférhető produkciók jogdíjaként. Az iparági szereplők számára a digitalizáció mellett a művészekhez köthető reklámtermékek értékesítése jelent egyre jövedelmezőbb bevételi forrást. A rajongói költések egyre inkább eltolódnak a koncertek felé, ez a pénz azonban nem a kiadókat gazdagítja.
A Seeking Alpha elemzői szerint a Warner ma is jól megél a zenepiacon, noha mutatói egyre szerényebbek. A cég az IPO-val gyakorlatilag nem vállal különösebb kockázatot, nagy detonációt aligha vált ki a megjelenése a New York-i parketten, főként, ha jól megvásárolható növekedési sztorit sem tudnak az IPO mögé állítani.
A Warner közvetlen riválisa a Sony Music és a Universal Music Group (UMG), közülük az utóbbi szintén IPO-tervekkel lepte meg a piacot. Igaz, nem sieti el, anyacége, a francia Vivendi médiapiaci óriás 2023-ban jelölte meg a bevezetés legkésőbbi időpontját. Arnaud de Puyfontaine UMG-vezérigazgató az alapinformáció megismétlésén kívül csupán annyit mondott a Reutersnak, hogy cége ragyogó teljesítménye a befektetői érdeklődést is megsokszorozza majd. A UMG adózás előtti eredménye tavaly 22 százalékkal 1,12 milliárd eurós rekordszintre emelkedett, és a cég kilátásai is biztatók. Az IPO még messze van, addigra a kínai Tencent vezette konzorcium a meglevő tíz mellé ugyanakkora részvénycsomagot vásárolhat a Universalban.
A decemberi bevásárlásukkal 30 millió
euróra értékelték a zenepiaci céget, amely Taylor Swift és Drake mellett Lady Gagát is az ügyfelei között tudhatja. A Sony Music Entertainment egyelőre nem kapott kedvet a tőzsdéhez.
Az Egyesült Államokban
22
milliárd dollárra tehető
a zenepiac éves forgalma
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.