Zuhanórepülésbe kezdtek tegnap az amerikai Nikola részvényei a tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben, miután a Financial Times értesülése szerint a washingtoni igazságügyi minisztérium is bekapcsolódott a cég elleni nyomozásba. Az eljárást a Nikola részvényeit sortoló Hindenburg Research feljelentése alapján az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) indította.
Az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók gyártását tervei szerint a közeljövőben beindító társaság papírjainak hajnali több mint 7 százalékos gyengülésével teljesen eltűnt a keddi árfolyamnyereség, ami annak a következménye, hogy a cég aznap részletesen cáfolta a Hindenburg vádjait. A Nikola részvénye nem mindennapi volatilitást mutatott az utóbbi időben, szeptember 8-án a General Motorsszal (GM) kötött stratégiai együttműködés hírére 41 százalékkal lőtt ki a kurzus, majd a csalás vádjára meredek, 15 százalékos esésbe váltott. A Hindenburg egyebek között azt vetette a Nikola szemére, hogy technikai képességeit alaposan túlértékelte a befektetőknek készített promóciós anyagokban. A teherautó-gyártó azonban keményen visszautasította a vádakat, sőt ellentámadásba ment át, azt állítva, hogy valójában félrevezető rágalmakkal manipulálják az árfolyamot.
A befektetők túlzott mértékben koncentrálnak a Nikola múltjára – jegyezte meg Jeffrey Ubben, a cég egyik tulajdonosa. A vállalat sorsát azonban az határozza meg – fűzte hozzá –, hogy sikerül-e megvalósítani hosszú távú célkitűzését, az üzemanyagcellás teherautók kiemelkedő gyártójává válik-e. Közben egy befektetési konferencián Mary Barra, a GM vezérigazgatója azt állította, hogy az együttműködési megállapodás aláírása előtt gondosan átvizsgálták a Nikolát.
Wall Street-i elemzők szerint mindenképp a GM-mel kötött partnerségi megállapodás a döntő a Nikola jövője szempontjából, hiszen a befektetők szemében ez hitelesítette a startup stratégiáját, de a cég részvényeseinek továbbra is fel kell készülniük a heves árfolyammozgásokra. A társaság papírjai a 2018-as tőzsdei bevezetés óta 186 százalékkal erősödtek, lepipálva a vezető indexek teljesítményét is.
A Nikola híveinek azonban oda kell figyelniük egy másik tegnapi hírre is, arra, hogy a Daimler is bemutatta hidrogénnel működő üzemanyagcellás kamionját. A németek akkumulátoros teherautója 500 kilométert tud majd megtenni egy töltéssel, az üzemanyagcellás változat hatótávolsága nehéz rakománnyal is ezer kilométer lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.