BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sötét felhők gyülekeznek a Nikola felett

Elkél az erős idegzet a Nikola részvényeseinél, most éppen ügyészségi vizsgálat borzolja a kedélyeket a kamiongyártás forradalmasítását a zászlajára tűző Tesla-riválisnál.

Zuhanórepülésbe kezdtek tegnap az amerikai Nikola részvényei a tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben, miután a Financial Times értesülése szerint a washingtoni igazságügyi minisztérium is bekapcsolódott a cég elleni nyomozásba. Az eljárást a Nikola részvényeit sortoló Hindenburg Research feljelentése alapján az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) indította.

Az elektromos és hidrogén­meg­hajtású teherautók gyártását tervei szerint a közeljövőben beindító társaság papírjainak hajnali több mint 7 százalékos gyengülésével teljesen eltűnt a keddi árfolyamnyereség, ami annak a következménye, hogy a cég aznap részletesen cáfolta a Hindenburg vádjait. A Nikola részvénye nem mindennapi volatilitást mutatott az utóbbi időben, szeptember 8-án a General Motorsszal (GM) kötött stratégiai együttműködés hírére 41 százalékkal lőtt ki a kurzus, majd a csalás vádjára meredek, 15 százalékos esésbe váltott. A Hindenburg egyebek között azt vetette a Nikola szemére, hogy technikai képességeit alaposan túlértékelte a befektetőknek készített promóciós anyagokban. A teherautó-gyártó azonban keményen visszautasította a vádakat, sőt ellentámadásba ment át, azt állítva, hogy valójában félrevezető rágalmakkal manipulálják az árfolyamot.

A befektetők túlzott mértékben koncentrálnak a Nikola múltjára – jegyezte meg Jeffrey Ubben, a cég egyik tulajdonosa. A vállalat sorsát azonban az határozza meg – fűzte hozzá –, hogy sikerül-e megvalósítani hosszú távú célkitűzését, az üzemanyagcellás teherautók kiemelkedő gyártójává válik-e. Közben egy befektetési konferencián Mary Barra, a GM vezérigazgatója azt állította, hogy az együttműködési megállapodás aláírása előtt gondosan átvizsgálták a Nikolát.

Wall Street-i elemzők szerint mindenképp a GM-mel kötött partnerségi megállapodás a döntő a Nikola jövője szempontjából, hiszen a befektetők szemében ez hitelesítette a startup stratégiáját, de a cég részvényeseinek továbbra is fel kell készülniük a heves árfolyammozgásokra. A társaság papírjai a 2018-as tőzsdei bevezetés óta 186 százalékkal erősödtek, lepipálva a vezető indexek teljesítményét is.

A Nikola híveinek azonban oda kell figyelniük egy másik tegnapi hírre is, arra, hogy a Daimler is bemutatta hidrogénnel működő üzemanyagcellás kamionját. A németek akkumulátoros teherautója 500 kilométert tud majd megtenni egy töltéssel, az üzemanyagcellás változat hatótávolsága nehéz rakománnyal is ezer kilométer lesz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.