Európában Magyarországon okozzák a harmadik legkevesebb kárt a csalók az elektronikus pénzügyi tranzakciók terén, a magyar pénzügyi rendszer ebben jól vizsgázik a jegybank értékelése szerint. Jövő januártól a bankoknak vissza kell utasítaniuk azon internetes kártyás vásárlásokat, amelyeknél nincs szigorú ügyfél-azonosítás.
Nagy László Nándor
2020.10.08, 18:00
Megosztom a cikket
Az elmúlt hetekben több túlterheléses kibertámadás érte a hazai pénzintézeteket – jelentette be Gabler Gergely, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatója. A legkézenfekvőbb védekezés az, hogy a bank egyszerűen lekapcsolja a külföldi IP-címeket, hiszen a támadások döntő része külföldi szerverekről érkezik.
Az MNB értékelése szerint ugyanakkor
a csalások döntő része továbbra is az ügyfeleket célozza meg, és a számlaadatok megszerzésére irányul. Az MNB az utóbbi időben már szervezett bűnözői csoportokat azonosított egynémely támadás mögött.
A legújabb pénzforgalmi irányelv (PSD2) fő céljai között a piaci verseny új pénzforgalmi szereplők megjelenésével való élénkítése mellett a csalások, visszaélések és incidensek elleni hatékonyabb védelem, a fizetések biztonsága is szerepel. Fontos, hogy az ügyfelek védelme érdekében a szabályozó jelentékenyen megemelte a csalásokkal kapcsolatos adatszolgáltatást, ráadásul megfordította a bizonyítási terhet:
az ügyfél helyett a pénzintézetek feladata annak bizonyítása, hogy az ügyfél részt vett a csalásban, vagy súlyosan gondatlan viselkedése okozta a csalást.
Alapesetben, ha az előbbiek nem bizonyíthatók, a banknak 24 órán belül vissza kell adnia a csalásban érintett pénzösszeget az ügyfélnek. Ha ennek kivizsgálására nem elegendő 24 óra, az adott hitelintézetnek jelentenie kell az MNB felé, hogy több időre van szüksége. A jegybank tavalyi célvizsgálatai szerint
az új szabályozásnak való megfeleléssel van a legtöbb gond, a pénzintézetek egy része nem egyedi incidenseknél akarja alkalmazni a határidő-kitolást, hanem például az általános üzletszabályzat részévé tenné, ami szabályellenes.
Fotó: Shutterstock
Az MNB szakértői ugyanakkor hangsúlyozták: a visszaélések tekintetében Magyarország az EU harmadik legjobb adataival rendelkezik, a magyar pénzügyi szektor felkészültsége a csalások megelőzésére kiemelkedő. Az összes kártyás tranzakció értékét tekintve 0,012 százalékot tesz ki a csalásokban érintett tranzakciók értéke, fontos ugyanakkor azt is látni, hogy ezek mindössze 7 százalékában viselték a kárt a fogyasztók.
A szabályozás a csalásmegelőzésre vonatkozó szabályok mellett a kockázatmérséklésre limitek alkalmazását, illetve a vélelmezett csalások esetében a tranzakciók letiltását is engedélyezi a szolgáltatóknak, ám ennek is komoly riportálási feltételei vannak.
Nagy változást hoz a január. A bankoknak ettől az időponttól kezdve a PSD2 szabályozás szerint el kell utasítaniuk azokat az internetes vásárlási tranzakciókat, amelyeknél a fizetés csak kártyaszámmal és cvc-kóddal történik, és nem kapcsolódik hozzá erős ügyfél-hitelesítés, azaz külön – sms-es vagy biometrikus – azonosítás. Az MNB ennek a megoldásnak az alkalmazását elvben szeptember 14-től várná el a pénzintézetektől, s úgy látja, hogy a bankok felkészültek erre, ám az ügyfeleket még nem értesítették.
A Világgazdaság kérdésére a felügyeleti vezetők világossá tették,
szerintük a pénzintézetek feladata az ügyfelek tájékoztatása arról, hogy januártól a nem megfelelő módon végzett utalások nem teljesülnek.
Úgy vélték, a rendelkezésre álló idő elég lesz erre. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy miként működik majd az egységes európai rendszer, mivel az MNB illetékeseinek tájékoztatása szerint az Európai Bankhatóság (EBA) a közelmúltban arról tájékoztatott, hogy a bankok egy része még nem készült el a fejlesztésekkel (s vélhetően ugyanez igaz a webáruházakra is), így az EBA most a bevezetési határidő további kitolását is elfogadhatónak tartja. Mindez azt jelenti, hogy nemcsak Európán kívüli (amerikai, kínai) webáruházak esetében, de elvben a páneurópai rendszeren belül megvalósuló fizetéseknél is eltérők lehetnek az online fizetési szabályok.
Biró Gabriella, a jegybank főosztályvezetője szerint a tavalyi visszaélésekkel összehasonlítva a legmarkánsabb emelkedést az online bankkártyás csalások aránya mutatja: míg 2019-ben a visszaélések 13, addig idén a 39 százaléka köthető ezen területhez. Új elem a SIM-cserés visszaélés, ahol az ügyfél adatait megszerezve a csalók új SIM-kártyát igényelnek a telefonhoz, amellyel ezt követően akár már a PSD2-es szigorú ügyfélazonosítás is kijátszható – az ügyletek 8 százalékában történt ilyen visszaélés. Az adathalász e-mailekkel és sms-ekkel megszerzett adatok terén úgy fest, javul a helyzet:
a visszaélések között az ilyenek aránya 60 százalékról 38 százalékra szorult vissza.
A céges fizetéseknél még mindig gond az úgynevezett számlaváltásos visszaélés, amikor a csaló egy üzleti partnernek kiadva magát arra kéri az érintett céget, hogy valamely kifizetést egy új számlaszámra teljesítsen. Biró Gabriella szerint ez ellen úgy lehet a leghatásosabban védekezni, ha az üzleti partnerek már a szerződéskötéskor egyértelműsítik, kik az ügyletben a kapcsolattartók, akik rendelkezhetnek bármilyen változtatásról.
Emelt PIN-limit
A fizikai bankkártyás vásárlások terén sem az MNB, sem a bankok nem tapasztaltak jelentős visszaélés-emelkedést azután, hogy a PIN-kód-mentes fizetés értékhatárát a koronavírus-járvány miatt a korábbi 5 ezer forintról 15 ezer forintra emelték. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a limitemelés bevált, ezért a jegybank az átmeneti szabályozás véglegessé tételét fogja javasolni a jogalkotóknak. | VG
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.