BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felmelegítették az iCar tervét

Régóta kacérkodik az Apple a saját autó gyártásának tervével, az ehhez szükséges fejlesztések és előkészületek sajtóhírek szerint jól haladnak. Az árfolyam-emelkedést elnézve a profilbővítés a piacnak sem lenne ellenére.

Négy-öt év múlva léphet a piacra önvezető képességekkel felruházott, szoftvervezérelt autójával az Apple – árulták el a Reutersnek a technológiai óriásnál folyó Titán projekt névtelenséget kérő ismerői. Maga a cég nem kommentálta a járműgyártás elindításáról kiszivárgott híreket, igaz, 2015 februárjában is csak a sajtóból lehetett megtudni, hogy az Apple létrehozta a Mac Systems Engineeringet, amelynek az élére a Mercedes amerikai kutatás-fejlesztési központjának vezetőjét, Johann Jungwirtht szerződtette. Ő autóipari fejlesztőmérnökökkel és formatervezőkkel egészítette ki csapatát, vélhetően azzal a céllal, hogy a megalkossa az iCart. Az akkori kutatásokról sem lehetett sokat megtudni azonkívül, hogy az Apple járművekbe beépíthető multimédiás és számos más alkalmazásokat futtató és felügyelő CarPlay szolgáltatását szeretnék tökélyre fejleszteni. Később a csapatot szélnek eresztették, a Titán projekt terve azonban időről időre előkerült, és a háttérben folyt a fejlesztőmunka, 2018-tól a Teslától igazolt Doug Field irányításával. Ennek eredményeként egy teljesen újnak mondott akkumulátortechnológiát hoztak létre, amely az elektromos autók esetében lényegesen nagyobb hatótávval kecsegtet, miközben a helytakarékos, továbbfejlesztett litium-vas-foszfát monocellás telepek gyártási költsége sokkal alacsonyabb a ma alkalmazott technológiákénál. A Reuters forrása szerint ez az iPhone megjelenéséhez hasonlítható mérföldkő lesz az akkumulátoriparban.

Az Apple profilbővítése nem lenne példa nélküli, hiszen a Google anyacége, az Alphabet évek óta dolgozik már az önvezető jármű kifejlesztésén, a Waymo projekt azonban a sofőr nélküli robotaxi-szolgáltatás kiépítésére koncentrál. Az ötletet a kínai internetes keresőóriás, a Baidu is megirigyelte, náluk az önvezető szolgáltatások technikai fejlesztésén túlmenően másfél hete jelentették be, hogy elektromos kisautó sorozatgyártásához keresnek partnert. Náluk is a robotaxizás áll a fókuszban, e szolgáltatásukat kísérleti jelleggel több kínai nagyvárosban is tesztelik.

A saját autó gyártásához egy komplett, szakadozásmentes beszállítói lánc létrehozása is szükséges, ami még egy olyan tapasztalt óriás számára is hatalmas feladat, mint az Apple. A villanyautók királyának, a Teslának is 17 évébe telt, amíg az ötlettől eljutott a problémamentes sorozatgyártáshoz és a nyereséges termeléshez. Az utóbbi az első fél év végén 194 milliárd dolláros mobilizálható készpénztartalékkal rendelkező Apple számára az első időkben nem feltétlenül szempont. Elemzők szerint a Tim Cook vezette amerikai óriás is az egyszerűbb és kevésbé kockázatos utat választja, és szerződéses partnerrel gyártatná saját fejlesztésű technológiával felturbózott autóját, amit saját márkája alatt forgalmazna. Szóba jöhet még a kifejlesztett önvezető technológia átadása és közös alkalmazása egy hagyományos, az Apple presztízséhez illő autógyártóval összefogásban.

Az Apple részvényárfolyama 3 százalékot erősödött az autógyártásról felröppent újabb hírekre, azaz a befektetőknek nincs ellenükre egy ilyen innovációs kaland.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.