BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Premier plánban a vezető streamszolgáltatók

K. B. | A koronavírus és a stream­ szolgáltatás a médiafogyasztási szokásokat is gyökeresen átrendezi, s ha így folytatódik, a nagy filmszínházaknak már kockázatos lesz újra kinyitniuk – legalábbis gazdasági szempontból. A járvány második hulláma miatt eleve bezárt mozihálózatok üzemeltetőit sokkolta a Warner Bros. hétvégi bejelentése, amely szerint a jövő évi premierjeiket egy időben nézhetik meg a mozilátogatók és a stúdióhoz tartozó HBO Max streamszolgáltató előfizetői otthon vagy ahol éppen akarják. Egyelőre csak az Egyesült Államokban, ahol az HBO Max elérhető, de 2021 második felében az európai piacon is megtörténik az átállás, így elvi akadályuk nem lesz a „háziasított mozipremiereknek”. A Warnernél az átállást a mozik akár egy évig is elhúzódó, kényszerű bezárásával magyarázzák, egyszersmind a streamelésnek is adnának egy lökést. Tizenhét produkcióról van szó, köztük olyan slágerfimekkel, mint a Mátrix 4, az Öngyilkos osztag 2 vagy a Dűne. Egyelőre más stúdiók nem jelentettek be hasonló lépést.

A Warnernél az újranyitó mozik mérsékelt számával magyarázzák az újítást, és azzal, hogy így szélesebb körhöz tudják eljuttatni a filmjeiket. A nagy mozihálózatok szerint veszélyes precedenst teremt a Warner, ha a premierekhez eddig járó kizárólagos vetítési időt eltörli. A hírre a világ legnagyobb mozihálózata, az egyébként kínai kézben lévő AMC részvényei 16 százalékkal értékelődtek le, a rivális Cinemark részvényárfolyama pedig 22 százalékot esett. Az AMC árfolyama 54, a Cinemarké 58 százalékot zuhant az idén.

Adam Aron, az AMC vezérigazgatója bírálta a Warnert, mondván, az ő kárukra reklámozza és hozza kedvező helyzetbe az HBO Maxot. Az utóbbi havi előfizetése 15 dollárba került, míg egy átlagos mozijegy tavaly 9,2 dollárt kóstált, s ehhez jön az utazási költség. A két mozitársaság vezetői jelezték: mindent megtesznek, hogy terve megváltoztatására bírják a Warnert. Addig is az vigasztalhatja őket, hogy a Universallal meg tudtak egyezni: a cég premierfilmjei 17 napig kizárólag a mozikban mennek, s csak utána jöhet a közösségi hasznosítás. A Regal filmszínházakat üzemeltető Cineworld vezetői szerint nem eszik olyan forrón a kását. A védőoltás rendelkezésre állásával sokat erősödnek majd a tárgyalási pozícióik a stúdiókkal szemben, belátható, hogy egy mozis kasszasiker mindkét félnek többet hoz, mint az otthoni, átalánydíjas filmnézés.

A The Motley Fool által megkérdezett elemzők is úgy látják, hogy a piac túlreagálta a Warner bejelentését, a tömeges oltások által nyújtott biztonságérzet, ha jó filmekkel párosul, visszaviszi a kiéhezett közönséget a mozikba – csak ki kell várni. Addig is finanszírozni kell a veszteségeket, ezt az AMC 200 millió részvény piacra dobásával próbálja elérni. A 4,22 dolláros egységáron kínált papírokból 844 millió dollárt sepernének be, de ahhoz, hogy kereslet is legyen, előbb a vakcinának fel kellene pumpálnia az árfolyamot a pénteki 3,5 dollárról.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.