Újraválasztott elnökként hogyan tekint vissza az eddigi két elnökségi ciklusra?
Egy érdekképviselet esetében is fontos a kiszámíthatóság és a stabilitás, az, hogy a munka folyamatos és az eredmény kézzelfogható legyen. Azt gondolom, e téren a legfontosabb és az idő által igazolt változás az volt, hogy a héttagúra bővült elnökségben mindenki alá tartozik egy kiemelt terület, amelyért felel. A munka egyértelműen hatékonyabb lett az új struktúrában. Ami a konkrét feladatokat illeti, azt gondolom, a legnagyobb fegyvertény az Európai Unió biztosításértékesítési irányelvének, az IDD-nek a sikeres magyarországi bevezetése. Az ügyfelek, a biztosítók és az alkuszok közös érdeke volt, hogy a szabályok közül az egyébként e kérdésben nagyfokú rugalmasságot mutató Magyar Nemzeti Bankkal és a Pénzügyminisztériummal zajló tárgyalások végére a minimális megfelelés elve valósuljon meg, amely nem köti gúzsba a szakmát. Más tagországokban már látjuk a gondokat a túl szigorú implementáció miatt. Az egyik legfontosabb kérdésben, a javadalmazás terén például továbbra is megmaradt a sokszínűség: ugyanúgy alkalmazható az a lakossági területen általános megoldás, hogy az ügyfél a biztosítónak fizeti a díjat, és a független közvetítő a biztosításközvetítésért járó összeget a biztosítótól kapja meg. De nyitva áll a másik út is – amelyet nálunk döntően a nagyvállalati biztosításoknál alkalmaznak –, amikor a biztosításközvetítő közvetlenül az ügyféltől kapja meg a közreműködéséért
a díjat. S mód van arra is, hogy a két javadalmazási fajtát együtt alkalmazzák.
Sokan úgy vélik, az alkuszvilágnak odacsap majd a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás, hiszen a termék konstrukciójában alig van helye a jutaléknak…
A sűrű fillér jobb lehet, mint a ritka forint… Hadd emlékeztessek arra, hogy a kgfb-piacon is onnantól indult a fogyasztói érdekeket kiszolgáló érdemi verseny, amikortól az ügyfelek megértették, hogy érdemes több biztosító ajánlatait összehasonlítani. Az edukációnak köszönhetően nőtt évről évre a váltók száma a kampányban. Ma mintegy 4,5 millió lakóingatlan van Magyarországon, ebből nagyjából 3,2 millió van biztosítva. Évente nagyjából 450-500 ezer új szerződés köttetik, ezek döntő része ingatlanvásárláshoz kötődik. Nagyon sok ügyfél tíz-húsz éve ül a valamikor megkötött lakásbiztosításán. Azt reméljük, hogy a fogyasztóbarát lakásbiztosításnak épp olyan piaci edukációs, versenyt fokozó és így tömeges összehasonlítást eredményező hatása lehet, mint a kötelező biztosítás kampányainak volt. Az ügyfelek megértik, hogy az új szerződések megkötésénél vagy egy-két-három évente a már meglévőnél is érdemes összehasonlítani a lakásbiztosításokat. Ebben a folyamatban a független közvetítőknek óriási szerepük lehet, hiszen a lakásbiztosításokat ma még jellemzően nem több biztosító termékeinek összehasonlításával választják az ügyfelek.
A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (MFO) esetében külön érdekesség lesz, hogy az azonos termékkör és a hasonló díjak miatt felértékelődhet a biztosítóról – például a kárrendezés gyorsaságáról – meglévő tapasztalat, amellyel az alkuszok rendelkeznek. De abban is tudunk segíteni, hogy személyre szabott kiegészítő termékekkel tegyék teljessé a védelmet az ügyfelek.
A lakossági oldalon tehát új versenypiac nyílhat. De mi történik a koronavírus-válság elhúzódása esetén? Érzik-e már az alkuszok, hogy az emberek és a cégek a biztosítások felmondásával is igyekeznek spórolni a kiadásaikon?
Az utasbiztosításoknál markáns visszaesés látható, de ez érthető. Az egyéb, vagyoni típusú lakossági termékek piacán sokkal kisebb a hatása a pandémiának, drámai visszaesésről még nem beszélhetünk. A vállalati oldalon várjuk az összegzést a 2021-es évkezdetről, hiszen számos vállalati vagyonbiztosítás naptári évfordulós. Ugyanakkor egyelőre itt sem látni nagyobb pánikot – ám tegyük hozzá: csak jó egy évvel a 2008-as válság kitörése után kezdte igazán megérezni a biztosítási szakma a problémákat.
A kopogtató válság is hozzájárulhat a piaci viszonyok átalakulásához? Hogy tekintenek a piacon megindult koncentrációra?
Az alkusztársadalom is hasonló gondokkal küzd, mint a kkv-szektor: nálunk is napirenden van a generációváltás. E tekintetben nagyon fontos mérföldkő, hogy a szabályozás az alkuszok esetében is elismerte az állományhoz való jogot, azt, hogy az évek, évtizedek alatt felépített portfóliók és ügyfélkapcsolatok igenis olyan értéket jelentenek, amelyet áruba lehet bocsátani. Ezzel a lehetőséggel értelemszerűen sokan élnek mostanság, hiszen ezzel megteremtődött számukra a tisztességes visszavonulás lehetősége. Az sem tagadható, hogy a válságokat rendre koncentráció követi, hiszen a piac szűkülése után kevesebb lesz a megkereshető pénz is. Azt gondolom, a koncentrációs folyamatoknak előbb-utóbb érinteniük kell az alkuszok szakmai érdekképviseleteinek széttagoltságát is, mert az elmúlt évek rámutattak arra, hogy a hatékony érdekvédelmi munkát nagyban segíti, ha minél szélesebb kör véleményét tudjuk képviselni a tárgyalásokon.
Milyen területeken szeretne egy remélhetően megerősödő alkuszszervezet elnökeként sikereket elérni?
Az egyik égető terület a képzések köre. A felnőttoktatás rendszerének átalakítása után ma nem tudunk szervezetileg oktatási tevékenységet végezni, holott erre Európában vannak működő modellek. Azt is érezzük, hogy az MNB kifejezetten aktív manapság, elsősorban a fogyasztóvédelem területén, a független biztosításközvetítőknek pedig, akik az alapelvek szerint az ügyfelek érdekében járnak el, ezt az irányt érteniük és támogatniuk kell. Ráadásul – ahogy az MFO-nál láthattuk – a transzparenciát és a piaci versenyt támogató törekvések inkább lehetőséget nyújtanak számunkra. Azt pedig fontosnak tartjuk, hogy észrevételeinket, javaslatainkat nyitottsággal kezelik, és sok esetben el is fogadják. Az MNB által életre hívott és a napokban bemutatott kgfb-index mellett – amely várhatóan növeli az évközi váltási hajlandóságot – további, az ügyfeleket támogató felvetéseken dolgozunk a kgfb esetében. Ilyen lehet, hogy az ügyfélnek csak néhány adatot kelljen megadnia a tarifálás során, míg az autóra és a szerződőre vonatkozó adatokat a központi nyilvántartásból és a kárnyilvántartásból automatikusan nyerjük ki, még az ajánlattétel előtt. Ma a szerződési ajánlatok 15-20 százalékát dobja vissza a rendszer, mert a tulajdonos nem jól emlékszik a korábbi, kárral kapcsolatos adatokra vagy a bonus-malus szintjére. Ráadásul, ha a helyes adatokkal zajlana a kalkuláció, meglehet, más biztosító ajánlata kedvezőbb lenne a számára.
A lakóingatlanok közül
3,2
millió rendelkezik biztosítással
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.