Az okoseszközök előállításáról ismert Xiaomi sem tudta megállni, hogy ne kezdjen elektromosautó-gyártásba. A kínai társaság 2023-ra ígéri első járművét, amelyet a Great Wall-lal, az ország nyolcadik legnagyobb autógyártójával közösen alakít ki. A kínai okostelefon-piac első helyéért a Huaweijel vetélkedő Xiaomi részvényei 10 százalékot erősödtek a hongkongi tőzsdén a pénteki hír megjelenésekor, a Great Wall részvényei ugyanott 15 százalékkal, míg a sanghaji börzén limittel, 10 százalékkal drágultak. Az együttműködést még húsvét előtt szentesíthetik. A Reuters értesülései szerint az autók Xiaomi márkanéven futnak, gyártásuk pedig a Great Wall egyik meg nem nevezett üzemében folyik majd.
A Great Wall már három éve jelen van a piacon saját, Ora névre keresztelt villany- és okosautó-márkájával, most pedig a BMW-vel közösen épít gyárat Kínában. Nem elképzelhetetlen az sem, hogy ebben lesz egy külön Xiaomi-gyártósor, de a szintén készülő új, thaiföldi üzem is esélyes helyszín lehet. A Great Wall tavaly 1,11 millió járművet értékesített. A társaság külön mérnöki gárdát delegál a szektorban még zöldfülű Xiaomihoz a közös munka felgyorsításához. Az utóbbi cég a tömeggyártásban lát fantáziát, tehát egyelőre nem a Tesla vagy a Nio exkluzívabb vevőkörét célozza meg. Bár az is igaz, hogy a Great Wall a magas haszonnal értékesíthető pickupok és városi terepjárók legnagyobb kínai gyártója, lehet, hogy végül ebbe az irányba billen a mérleg nyelve.
A Xiaomi az okostelefonokra és a különféle internetes irányítású okoseszközökre épülő portfóliójának szélesítésére koncentrál, és ezeknél magasabb profitmarzzsal kecsegtető termékekkel lépne a piacra. A vállalat a múlt héten tette közzé gyorsjelentését, amelyben a decemberrel zárult üzleti negyedévében 25 százalékkal nagyobb, 10,79 milliárd dolláros forgalomról és 37 százalékkal, 490 millió dollárra bővülő kiigazított eredményről adott hírt, elmaradva az elemzői várakozásoktól. A forgalom 60 százalékát most is az okostelefonok adták. Hangsúlyozta, hogy hiába éles a verseny az okoseszközök piacán, az ezek lelkét képező csipekből fellépő globális hiány miatt megemelkedő költségeket kénytelen lesz részben vagy egészben érvényesíteni az áraiban. Az internetes fintech szolgáltatásaihoz fűzött vérmes reményei is meghiúsulni látszanak a pekingi szabályozás hirtelen és drákói szigorítása miatt. A Xiaomi komplexen gondolkozik, az okoseszközparkja fejlesztésében elért eredményeket az autótervezésben is hasznosítani akarja, például a dizájn terén. Ám ennél is fontosabb, hogy a saját eszközeivel egyetlen, átjárható ökoszisztémát alkosson, mondjuk azzal, hogy az autó központi kijelzőjéről pár érintéssel el lehet majd indítani az otthoni fűtést vagy a rizskuktát.
A Xiaomi és a Great Wall együttműködése az okosipar és a járműipar egymásra találásának legújabb példája. Ezt megelőzően idén a kínai Baidu keresőóriás és a Geely szövetségéről adtunk hírt, ám a napokban a Geely már a Foxconn-nal is partnerségre lépett. Az Apple és a Hyundai is eljárta a maga pávatáncát, a Huawei pedig még nem döntött, hogy a BAIC-kal vagy a szintén állami Changan Automobile-lal fogja-e a saját márkájú villanyautóját gyártatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.