Pénz- és tőkepiac

Folytatódhat a megarali a lítium piacán

Az elektromos autók gyártásának növekedése és a járványhelyzetet követő inflációs környezet további markáns áremelkedést hozhat a lítium piacán.

A glóbusz egyik legjelentősebb lítiumtermelője, a chilei Albemarle Corp. tavaly már jó előre kiadta a figyelmeztetést, hogy rövidesen lítiumhiány léphet fel világszerte, ha a kitermelők értékesítésből származó nyeresége az elektromosautó-gyártás fellendülése közepette nem képes fedezni az emiatt szükségessé váló hatalmas termelésbővítések költségeit. A cég beszámolt a nyomott áron vásárló autógyártók és a lítiumtermelők közötti egyre feszítőbb ellentétről, az utóbbiak ugyanis már nem tudták tartósan alacsony árakon kielégíteni a növekvő keresletet. A piaci helyzetkép precíz volt, hiszen

bár a lítium-karbonát jegyzése – nem kis részben a járvány hatására – 2020 nyarán többéves mélypontra, tonnánként 29 800 dollárra zuhant, ezt követően gyorsan megkezdődött a felpattanás, és mára megtriplázódott az elektromos autók számára rendkívül fontos alkálifém ára.

A napokban hasonló hangot ütött meg a lítiumkitermelés globális piacvezetője, a 19 milliárd dolláros tőzsdei kapitalizációjú kínai Ganfeng Lithium is, amelynek vezetői úgy vélik,

a rali még korántsem ért véget, mivel a lítium iránti kereslet továbbra is markánsan meghaladja a kínálatot.

Fotó: Shutterstock

A Ganfeng véleményének az ad hitelt, hogy a világ vezető autógyártóit, például a BMW-t és a Teslát is a vevői között tarthatja számon. A hongkongi tőzsdén jegyzett cég árbevétele nagyot ugrott 2020-ban, és elérte a 156 millió amerikai dollárt.

Idén eddig a jó minőségű, akkumulátorba való lítium-karbonát 67, az elmúlt 12 hónapban pedig 224 százalékkal drágult.

A meredek áremelkedést – véli a Ganfeng – döntően a korábban tervbe vett dél-amerikai bányanyitások elhalasztása okozta.

A jövő év első felében azonban megkezdik a kitermelést a kínai cég argentínai – a Cauchari-Olaroz sóstavak környékén található – lítiumlelőhelyén is, amelynek éves kapacitása várhatóan 40 ezer tonna lesz, azaz harmadával emelkedhet a Ganfeng eddigi 120 ezer tonnás éves termelése.

Az ágazat előtt álló perspektívát ugyanakkor a Ganfeng távlati célja jelzi a leghívebben, amely a jelenlegit ötször meghaladó, évi 600 ezer tonnás kapacitás kialakításával számol.

Az említett két cég, valamint az iparág harmadik ásza, a Sociedad Química y Minera de Chile nyereséges működését az általános globális nyersanyagárrali is segíti. A vezető Wall Street-i elemzőházak, mint például a Pimco, a Goldman Sachs vagy a Point 72 a nyersanyagok széles körét érintő árupaci boomját várják a következő években, amit a világszerte felerősödő reflációs trend hajthat. A vasérc és a réz jegyzése már többéves csúcson van, és a kőolaj ára is elrugaszkodott történelmi mélypontjáról. A bika piac első számú nyertesei pedig a kőolaj, a réz és a lítium lehetnek.

elektromos autók lítiumtermelés lítium Ganfeng
Kapcsolódó cikkek