Csúcsot döntött az amerikai IPO-piac
Megijesztette a dél-koreai SK Innovation részvényeseit Kim Dzsun vezérigazgató, aki a vállalatcsoporton belül a legnagyobb jövő előtt álló akkumulátor-üzletág kiszervezését, majd tőzsdére vitelét (IPO) pedzegette egy interjújában, mire 9,3 százalékot szánkózott a részvényárfolyam a szöuli börzén. Kim a NASDAQ-ot jelölte meg elsődleges helyszínként, de opcióként a kettős bevezetést is említette.
Az SK kapacitásbővítési tervéről viszont már kész tényként beszélt, eszerint a 2025-re tervezett 125 gigawattórás éves kibocsátást 200 gigawattórára növelik. Ehhez viszont kellenek a források, amelyek nagy részét a tőzsdei bevezetés révén szereznék meg
– idézi Kimet a Reuters. Az akkugyártó egység vezetője, Tongszeop Dzsi az óvatosságot sutba vágva a mielőbbi leválasztást sürgette, hogy radikálisan növelni tudja a kutatás-fejlesztési és a beruházási keretet.

Az SK nem kispályás szereplő, akkumulátorokból 115 milliárd dollár értékű, azaz több mint egy terawattórányi megrendelése van, ez a mennyiség 14 millió elektromos autó számára tud áramot tárolni. A cég 2030-ra 20 százalékos világpiaci részesedést szeretne elérni, ehhez hozzájárul majd két komáromi üzeme, valamint az Iváncsán 2,3 milliárd dolláros beruházásban készülő 30 gigawattórás egysége. A Forddal közös amerikai gyára hatszor ekkora kapacitású lesz, és 2025-ben kezdi meg termelését Georgia államban.
Folytatódhat az édes élet a Krispy Kreme-nél, amerika egyik vezető fánkozó- és kávézóláncánál, amely öt év után, a csődöt is megjárva tér vissza a NASDAQ-ra.
A céget 2016-ban karolta fel a német JAB Holding élelmiszeripari befektető vállalat, amely 1,35 milliárd dollárt fizetett érte. Most centre pontosan a dupláját éri a cég, miután a piacra dobott 29,4 millió részvényén 17 dolláros egységáron adott túl.

A vállalat tulajdonosai ezzel félmilliárd dollárra tettek szert az eredetileg remélt 640 millió dollár helyett, ugyanis a piac a 21 és 24 dolláros ársávot sokallta a fánkrészvényért. Hogy ne legyen még nagyobb az arcvesztés, a cég az eredeti, 26,7 milliós részvénymennyiséget hárommillióval megtoldotta.
Pedig a Krispy Kreme-re nem lehet panasz, ami az üzletmenetet illeti, hiszen fennállása legjobb üzleti évéről számolt be: 2020-ban harminc országban 1,3 milliárd fánkot gyűrtek be a vendégei a kávé mellett vagy helyett, s mindezért 1,1 milliárd dollárt hagytak a kasszában.
Ennek a cégnek nem sikerült optimálisan kihasználnia az IPO-k iránti befektetői igényeket, ettől függetlenül az amerikai kibocsátási piacon soha nem látott pezsgés figyelhető meg. Az első fél évben 171 milliárd dollárnyi rekordösszeget vontak be a cégek a parkettről, szemben a tavalyi teljes év 168 milliárdjával.
A rekorddöntéshez a szerdán debütált kínai Didi Global adta a muníciót. A fuvarmegosztó óriás eredetileg százmilliárd dolláros cégértékre hajtott, ebből 68,5 milliárd lett, mivel a veszteségesség és a kínai kormányzati nyomásgyakorlás kockázata a befektetőkre is hatott. A cég végül a 13–14 dolláros ársáv felső szélén adta el részvényeit, 4,4 milliárd dollárhoz jutva. Az első nap kerek 1 százalékot erősödött az árfolyam, hogy aztán a zárás utáni kereskedésben 13 százalékot zuhanjon.