BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Pénz és Tőkepiac

Sokszorosára nőtt a Hyundai és a Kia eredménye

A Hyundai-Kia tandemet sem a Covid-19, sem az alkatrész-ellátás akadozása, de még a megugró alapanyagárak sem tudták visszafogni.

A világ tíz legnagyobb autógyártója közé tartozó Hyundai Motor az elmúlt hét év legmagasabb negyedéves profitjáról számolt be, és bár az év második felében a félvezető-ellátás akadozása és a volatilis nyersanyagárak miatt némi lassulásra számít, azért várakozása szerint az autógyártókat sújtó alkatrész-hiány fokozatosan enyhülni fog a harmadik negyedévtől.

Fotó: AFP China Xtra

A dél-koreai gépkocsi-gyártó – a csoporthoz tartozó Kia Motors nélkül számítva – 1,6 milliárd dolláros üzemi eredménye az előző év azonos időszakához képest a devizahatások kiszűrésével csaknem a nyolcszorosára nőtt, de még az elemzői konszenzust is több mint 12 százalékkal haladta meg.

A növekedés motorja elsősorban a cég magas profitrátával értékesített városi terepjárói (SUV), valamint az új, luxuskategóriás Genesis kiugró népszerűségében keresendő, ám ugyancsak fontos szerepet játszott benne a konszern konzervatív alkatrész-gazdálkodási menedzsmentje, amely a konkurenciához viszonyítva jóval sikeresebben kezelte a létfontosságú memóriacsip-ellátásban kialakult szűk keresztmetszetet.

A SUV-modellek és a Genesis eladásai lendítették fel az értékesítést a második negyedévben, miközben a globális Covid-járványból való kilábalásra tekintettel egyre kevésbé kellett külön ösztönzőkkel serkenteni a keresletet

– fogalmaz a Hyundai közleménye.

Az egyes földrajzi régiók közül nagyon jól ment az üzlet a Hyundainak Európában és Amerikában. Az öreg kontinensen a kétszeresére nőtt, az Egyesült Államokban pedig 73 százalékkal emelkedett az árbevétel. Ezzel szemben Dél-Koreában 11 százalékkal visszaesett a cég forgalma.

 A koreai csoport persze nyilvánvalóan nem immunis az alkatrész-ellátási kihívásokkal szemben, az utóbbi időben már kezdte megérezni a nehézségeket, különösen az elektromos autók gyártása során. Áprilisban például szüneteltetnie kellett a – SUV-jai és hagyományos személyautói legjobb vonásait ötvözni igyekvő – Ioniq 5 villanymeghajtású crossover összeszerelését. Hasonló gondok jelentkeztek később májusban és júniusban is, ám akkor már inkább a kevésbé kedvelt modellek, mint például a Sonata szedán gyártását függesztették fel.

Ezzel együtt a szünetelő tavaszi gyártás nyomot fog hagyni a harmadik negyedéves eladási adatokon – árulta el a Bloombergnek Gang Jun Szen, a vállalatcsoport alelnöke.

Megtesznek azonban mindent a szállítási lánc biztosítása érdekében, például szakmai szövetséget kötöttek a nagy félvezető-gyártókkal, illetve megpróbálnak a kisebb dél-koreai félvezető-gyártókból is egy olyan bázist összekovácsolni, amely mérsékelhetné a külföldi beszállítóiktól való függést.

Emellett szintén optimizmusra ad okot, hogy a világ első számú csipgyártójának tartott Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) is javuló ellátást jelzett előre múlt heti közleményében. A Hyundai és a TSMC kedvező prognózisát erősítette meg a Reutersnak a Eugene Investment & Securities témára szakosodott elemzője, Lee Jae is.

Szintén reggel publikálta külön gyorsjelentését a Kia is, amely üzemi profitját – még az anyavállalatán is túltéve – több mint a 10-szeresére, 1,3 milliárd dollárra növelte, amivel amúgy a piaci várakozást is mintegy 14 százalékkal múlta felül.

A remek eredmények ellenére sem a Hyundai, sem a Kia részvénykurzusa nem szökött az égbe a hírekre, mindkét papír néhány tizedszázalékkal araszolt feljebb a szöuli börzén.

Kapcsolódó cikkek