Nagyszerűen sikerült az On svájci cipőmárka IPO-ja (részvényeinek tőzsdei bevezetése) – írja a Reuters. A többi között Roger Federer által gründolt cég részvényei szeptember 15-én 35,40 dolláron debütáltak a New York-i tőzsdén, a cég pedig 11,35 milliárd dolláros piaci kapitalizációt ért el. A társaság egy nappal korábban 24 dollárra árazta be részvényeit. A tőzsdére lépéssel 746 millió dolláros nettó bevételt könyvelhetett el a cég. A vállalat befektetői 135 millió dollárban értékesítették részvényeiket a piacon.

Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

A 20-szoros Grand Slam-győztes teniszező két éve vásárolt részesedést a 11 éve alapított cégben. Azóta töretlen a fejlődés, még a pandémia sem tudta visszafogni a vállalat előretörését. Az eladások tavaly 60 százalékkal nőttek, az idén pedig még ennél jobb eredmény várható, köszönhetően főként az On legnagyobb piacának, Észak-Amerikának, ahol az idei első fél évben megduplázódott a bevétel az ez elmúlt év azonos időszakához képest.

Ennek ellenére a 11 milliárd dolláros értékelés túlzónak tűnik, ez ugyanis a 13-szorosa a cég mintegy 800 milliós árbevételének.

A sportóriás Nike részvényeivel jelenleg 249 millió dolláron, az árbevétel közel ötszörösén kereskednek. Míg a jóganadrágokat forgalmazó Lululemon papírjai kilencszeresen túlárazottak, jelenleg 54 milliárdon forognak.

Amennyiben az Ont a Lululemon bevételének megtöbbszöröződésével összhangban értékeljük, akkor a cipőmárka megduplázhatja kapitalizációját a következő 12 hónapban. A legutóbbi eredményei arra engednek következtetni, hogy ez lehetséges forgatókönyv. Piaci előnyt jelent számukra, hogy cipőik talpába csőszerű szivacsokat ültettek, ami megkönnyíti a sportolást. A csúcstechnológiás sportcipők piaca azonban igencsak túltelített. A Nike, az Asics, valamint az Adidas mellett olyan feltörekvő márkák is jelen vannak, mint a Warren Buffett támogatását élvező Berkshire Hathaway.

További kockázatot jelent az ázsiai piac. Az első számú gyártóbázisként funkcionáló Vietnámban súlyos járványhelyzet uralkodik. Az 1,3 milliárd lakosú Kínában pedig – bár egyre többen kezdenek el sportolni a járvány miatti lezárásokat követően – főként az olyan hazai márkákra támaszkodnak, mint a Li Ning. A kommunista államban a szegmens bevétele mindössze 5,5 millió svájci frank volt 2020-ban, ebben az évben ez megháromszorozódhat.

Federernek azonban nincs oka az aggodalomra, ugyanis ha a teniszklasszis megtartja részesedését a cégben, az felér egy ásszal.