Az egész Európában tapasztalható gázáremelkedés miatt átmenetileg hiánycikk lett az AdBlue, de a Molhoz mint forgalmazóhoz továbbra is olyan mennyiség érkezik a gyártóktól, amellyel normál kereslet esetén zavartalanul lehet biztosítani az ellátást. Az elmúlt napokban azonban 10-20-szorosára nőtt a lakossági kereslet: elindult egy tömeges, részben nyerészkedési célú felvásárlás, ami felborította a magyar piacot és időszakos hiányt okozott. 

A Mol – bár a gyártói kapacitásra forgalmazóként nincs befolyása – folyamatosan dolgozik az ellátás biztosításán: vásárlási korlátozásokat vezetett be, hogy minél több fogyasztót ki tudjon szolgálni.

Fotó: STEFAN PUCHNER / AFP

Jelenleg egy tranzakción belül 1 db kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue-tankolás esetén pedig maximum 50 liter az egy alkalommal kiadható mennyiség. 

A Mol a töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szerveknek, a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja az adalékanyagot. A Mol-LUB Kft. pedig teljesíti szerződéses kötelezettségeit.

A Mol bízik benne, hogy rövid időn belül rendeződik a helyzet a gyártói oldalon, és újra zavartalanná válik az adalékanyag értékesítése. A vállalat ebben az átmeneti időszakban is gondoskodik a készletek rendszeres feltöltéséről.

Mi is az AdBlue?

Az OMV tájékoztatása szerint az AdBlue egy folyékony, tiszta oldat, amely ioncserélt vízből és autóipari karbamidból áll. Arra szolgál, hogy az SCR-(szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott gépjárművek nitrogén-oxid kibocsátását csökkentse. A folyamat során az AdBlue az SCR katalizátorba fecskendezve vízzé, levegővé és nitrogénné alakítja a kipufogó gázok ártalmas nitrogén-oxidjait.

Az erősen korrodáló hatású – amúgy teljesen veszélytelen – AdBlue folyadék mínusz 11 Celsius fokon fagy meg. Emiatt az AdBlue-tartályból a katalizátorba vezető csövek duplafalúak, ami lehetővé teszi, hogy a hűtőrendszer felfűtse ezeket a csöveket, illetve magát az AdBlue-tartályt, ha az megfagyott.

Az AdBlue pozitív környezeti hatásai:

  • A nitrogén-oxidokat (NO) legalább 60százalékkal csökkenti az Euro 3 osztályhoz képest
  • A részecskeszámot legalább 80százalékkal csökkenti (Euro 4 osztályhoz viszonyítva)
  • A CO2 csökkenés akár 7 százalék is lehet
  • Környezetbarát. Az AdBlue összetevői karbamid és víz