Kereken 100 euróval, azaz 37 százalékkal, 170 euróra csökkentette a Volkswagen célárát a Jefferies – derül ki a hétfőn publikált elemzésből. A jelenleg 190 euró körül mozgó ezzel párhuzamosan elveszítette vételi ajánlását is, hiszen az amerikai elemzőház a piaci átlagtól elmaradó, úgynevezett alulteljesítő (underperform) papírok közé sorolta.

Fotó: Sebastian Kahnert / AFP

Philippe Houchois részvényelemző, aki a Tesla célárát egyidejűleg 950 dollárról 1400-ra javította, azzal indokolta a leminősítést, hogy a Volkswagen szerinte nem tud lépést tartani az amerikai villanyautó-gyártó gyors fejlődésével. A wolfsburgi cégcsoport túlságosan bonyolult, összetett szerkezetben működik, és a múlt árnyai mellett a kormányzati befolyással is folyamatosan meg kell birkóznia.

A Tesla ugyan nem jelent egzisztenciális fenyegetést a VW-re nézve – véli az elemző –, ám az európai gyártó részvényei már nem olyan vonzók, mint korábban.

A BMW-vel és a Daimlerrel ellentétben a Volkswagen harmadik negyedéves számai egyébként sem bűvölték el a befektetőket és az elemzőket – írja a német Der Aktionär online portál. Elsősorban az egész éves kilátások óvatos megfogalmazása okozott csalódást a parketten.

A VW-részvények hétfő délelőtt a hírre mintegy 2 százalékkal, 189 euró közelébe gyengültek. Az elemzői konszenzus amúgy összességében vételre ajánlja a papírt, a Refinitiv által 28 elemző véleményéből kiszámolt átlagos célár 265 euró, bár ez az érték lassan, de biztosan hónapok óta csökken.

Szintén a napokban jelentette be a konszern, hogy a következő öt évben nagyjából egymilliárd eurót kíván Latin-Amerikában befektetni, hogy tovább erősítse versenypozícióját, és hosszú távon is nyereségesen működjön ezen a számára rendkívül fontos piacon.

A kisebb, helyi jellegű projektek mellett a csoport menedzsmentje főként a digitalizációra és a szén-dioxid-mentesítésre kíván fókuszálni.

A Volkswagen a 2013-as óta az idén először nyereségre számít a térségben, ami az állandó költségek következetes visszaszorításának, valamint a régió hat üzemében a szerkezetátalakítási program részeként végrehajtott kapacitáskiigazításoknak köszönhető. Emellett a vállalat a latin-amerikai piac igényeinek megfelelően az elmúlt négy évben 20 új modellt mutatott be, amelyek többsége brazíliai üzemeiben készül.