Egyre nő az aggodalom és a megosztottság a Volkswagen wolfsburgi fellegvárában a Tesla berlini gyárának jövő évre tervezett megnyitása miatt. A német óriástól mindössze 200 kilométerre letelepedő e-autógyártó elsősorban a munkavállalók körében kelt szorongást, sokan rettegnek az elbocsátásoktól. A helyzet odáig fajult, hogy Herbert Diess vezérigazgató kénytelen volt csütörtöki amerikai útját is lemondani, hogy részt vegyen a helyzet megvitatására összehívott munkásgyűlésen.

és Herbert Diess; Fotó: AFP

Igen, aggódom Wolfsburgért

– mondta Diess a dolgozók előtt a több mint 60 000 embert foglalkoztató üzemben tartott megbeszélésen.

Azt szeretném, hogy az önök gyermekeinek és unokáinak is biztos munkahelye legyen itt nálunk, Wolfsburgban. Ezért vagyok itt

– tette hozzá.

A munkavállalók azonban joggal aggódnak, hiszen túl nagy a kontraszt a két cég munkaerő-szükséglete között. Amint azt Diess is kiemelte a gyűlésen, a Tesla Berlinben összesen csupán 7000 embert akar felvenni, és egy villanyautó (EV) legyártása állítólag mindössze 10 órát vesz majd igénybe.

Ehhez képest a VW zwickaui elektromosautó-gyárában - amely tavaly decemberben közel 9000 embert foglalkoztatott - jellemzően 30 órát vesz igénybe egy autó összeszerelése, és a vezérigazgató jövőre 20 órára szeretné csökkenteni a gyártási időt.

Bár igaz, hogy Elon Musk cégének piaci dominanciája felerősítette a Volkswagen elektromos átállásra fordított erőfeszítéseit, ám valójában már évek óta tart a folyamat

– mondta el a Quartz online portálnak Michelle Krebs, a Cox Automotive vezető elemzője.

Két évvel ezelőtt tűzte ki célul a vállalat, hogy 30 év alatt szén-dioxid-semlegessé válik.

Idén márciusban már azt közölték, hogy 6 akkumulátorgyárat nyit Európa-szerte, valamint 18 000 töltőállomásból álló hálózatot telepít. A cél az, hogy az EV legyen a legköltséghatékonyabb megoldás az autósok számára, mivel 2030-ban már minden második, a VW által eladott gépkocsi akkumulátoros lesz.

A Tesla Németországba érkezése után viszont valóban fokozta erőfeszítéseit a Volkswagen menedzsmentje. Épp egy hete jelentették be, hogy a "növekvő versenyre" tekintettel további egy hónappal, december 9-re halasztják a csoport következő ötéves beruházási tervét, mivel még egyszer át akarják gondolni a projekteket.

Az már bizonyos, hogy hamarosan elstartolhat az egyik elektromos modell gyártása a wolfsburgi üzemben, de Diess csütörtökön azt is elárulta a dolgozóknak, hogy a vállalat fontolgatja egy második EV-típus gyártását is ugyanott.

Krebs kiemelte, hogy a német szakszervezetek nagyon erősek, és aggódnak a munkahelyek elvesztésének réme miatt, mivel az EV-k összeszereléséhez nem kell annyi munkás, mint a belsőégésű motorral működőkéhez.

Ráadásul ott van még a költségcsökkentés kérdése is

– tette hozzá, megjegyezve, hogy az elektromos járművek kifejlesztése hatalmas beruházás.

Daniela Cavallo, a VW szakszervezet vezetője, aki a cég igazgatótanácsában is helyet kapott, mindenesetre leszögezte, hogy semmiféle leépítést nem hajlandó elfogadni a vállalat várható átalakításának részeként.

Cavallo ugyanakkor arra is felszólította Diesst, hogy a beszállítási lánc problémáival is többet foglalkozzon. A VW járműgyártása idén 27 százalékkal csökkent, ami az 1950-es évek óta nem fordult elő Wolfsburgban.