Megkapta a szükséges hatósági engedélyeket csütörtökön a pekingi városvezetéstől a Baidu, a technológiai óriásvállalat így elindíthatja eddig csak tesztüzemmódban futó robottaxi szolgáltatását a kínai fővárosban.

Az Apollo Go márkanév alatt működő szolgáltatás tavaly ősz óta ingyenesen elérhető a városban, mától azonban már viteldíjat is számlázhat a Jicsuang városnegyedben rendelkezésre álló 67 önvezető járműből álló flotta.

A pontos díjszabást ugyan nem ismertette a vállalat, de állításuk szerint az versenyképes a hagyományos utazásmegosztók – például a Didi – prémium szolgáltatásaival. A szolgáltatáshoz tartozó mobil alkalmazásban elérhető információk alapján ehhez képest némi felárral működik a szolgáltatás, egy három kilométeres fuvar ugyanis 34 jüanba – 5,3 dollárba – kerül az Apollo Gónál, míg ugyanezért az útért a Didi csak 27 jüant számláz.

A szabályozói jóváhagyásra azt követően került sor, hogy az Egyesült Államokban is egyre több város engedélyezi az önvezető taxik megjelenését az utakon. Az amerikai riválisok – köztük az Google anyacégéhez tartozó Waymo és a General Motors által támogatott Cruise – fejlesztéseivel pedig Kína is szeretne lépést tartani.

Fotó: Imaginechina via AFP

Peking mostani döntése emellett azért is fajsúlyos, mert ez az első kínai nagyváros, amely lehetővé teszi az üzleti alapú robottaxizást az ázsiai országban. A főváros példáját ráadásul jövő év elején olyan újabb kínai metropoliszok követhetik, mint Sanghaj, Sencsen és Kanton – mondta a CNBC-nek Wei Dong, a társaság intelligens vezetési csoportjának vezetője.

A pekingi tesztüzem során havonta 20 ezer felhasználó vette igénybe az ingyenesen elérhető robottaxikat, akik átlagosan 10 alkalommal ültek az önvezető, ám a biztonsági előírások miatt emberi kísérővel közlekedő járművekbe. Azt még nem tudni, hogy hányan lesznek hajlandóak fizetni is az úttörő szolgáltatásért, a Baidu mindenesetre optimista, és évente 100 autóval bővítené a flottáját. Wei azzal számol, hogy a szabályozás a következő pár évben lehetővé teszi majd a biztonsági sofőr nélküli, teljesen önvezető taxik forgalomba állítását is.

Ez nemcsak az intelligens mobilitásban nyithat új fejezetet, hanem a szolgáltatást nyújtó cégeknek is jelentős profitnövekedést hozhat, a fuvardíj 60 százalékát ugyanis a sofőrök juttatása teszi ki a Credit Suisse friss tanulmánya szerint.

A Baidu hosszabb távon ambiciózus terveket szövöget a szegmensben, négy éven belül ugyanis 65, 2030-ig pedig 100 városra terjesztené ki robottaxi üzletét, miközben új generációs önvezető autóinak előállítási költségeit a jelenlegi felére, 450 ezer jüanra – 75 ezer dollárra – szeretné lenyomni.