Mélyen a zsebébe kell nyúlnia Elon Musknak, a Tesla alapító-vezérigazgatójának, ha valóra akarná váltani a nyilván tréfásnak szánt Twitter-bejegyzését, hogy a következő felvásárlási célpontja a McDonald’s lehet, mert akkor tulajdonosként megjavíttatná az összes lerobbant fagylaltgépüket. A Twittert felvásároló üzletembernek négyszer annyit, 183 milliárd dollárt kellene fizetnie a McDonald’sért, ha azt piaci áron szerezné meg. Ez a falat azonban megakadna a torkán, nem is szólva arról, hogy a gyorsétteremlánc nem eladó. 

The Ronald McDonald balloon is seen during the Macy's Thanksgiving Day Parade in New York City, New York on November 25, 2021. This year marks the 95th annual parade.
Yuki IWAMURA / AFP
Fotó: YUKI IWAMURA / AFP

Piaci értékét és forgalmát azonban az oroszországi tevékenységük kényszerű felfüggesztése jelentősen erodálhatja. 

A két háborúzó ország adta tavaly az összbevétel 9 százalékát. Márciusban a felfüggesztési havi költségeit legkevesebb 50 millió dollárosra becsülték, a 847 egységből álló helyi étteremlánc alkalmazottait és a bérleti díjakat ugyanis a leállás alatt is fizetniük kell. 

A Morgan Stanley beárazta a háborús hatást, ami az idei egy részvényre eső profitot 8 százalékkal, 9,25, a jövő évit 3 százalékkal, 10,62 dollárra erodálhatja.

A McDonald’s az első negyedévről csütörtökön kiadott gyorsjelentésében mindenesetre békeidőket idéző adatokat tett közzé. A cég 5,76 milliárd dolláros globális forgalma 11,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a Refinitiv elemzői konszenzusa csak 8,2-es plusszal számolt. A forgalom jelentős bővülésében a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások feloldása, egy új hűségprogram bevezetése és az inflációt követő áremelések egyaránt közrejátszottak. 

A megugró bér- és logisztikai költségekre, a dráguló alapanyagokra válaszul elrendelt áremeléseket könnyedén „lenyelték” a hamburgerre éhes fogyasztók. A McDonald’s a kiszállítási szolgáltatásokba és a digitalizációba fektetett fejlesztései is beértek. Legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban a forgalom a piac által várt 3,3 helyett 3,5 százalékkal nőtt, nem kis részben a Big Macre és sült krumplira váltható hűségpontok gyűjtögetésének és beváltásának köszönhetően.

Az oroszországi és ukrajnai üzletág fenntartásával járó százmillió dolláros költségektől és az egyszeri tételektől megtisztított egy részvénye eső nyereség (EPS) 2,28 dolláros volt az első negyedévben, ami 19 százalékos pluszt jelent éves összevetésben. A McDonald’s részvényei 2,5 százalékos pluszban várják az amerikai tőzsdenyitást.

Nyereséges lehet a Foodpanda anyacége

Még az idén nyereségessé válhat a Delivery Hero, ezt a német ételfutárcég jelentette be pazar számokat tartalmazó első negyedéves gyorsjelentése kapcsán. A többi között a McDonald’sból rendelt hamburgermenüket is házhoz szállító, 

Magyarországon Foodpanda néven futó szolgáltató másfélszeresére, 2,05 milliárd euróra növelte árbevételét az első három hónapban, miközben a profittermelés szempontjából meghatározó mutató, a rendelések összértéke 31 százalékkal, 10,14 milliárdra ugrott. 

A cég megerősítette, hogy a negyedik negyedévben csoportszinten megcélozza a százmillió eurós nyereséget, ám friss profitadatokat nem közölt. A Delivery Hero a nyugat-európai piacon különösen erős pozíciókat épített ki: a pandémia idején a költségeket nem kímélve fejlesztett és terjeszkedett, ám ezzel most takarékra állnak, és a költséghatékony üzemeltetésre, a profittermelésre helyezik át a hangsúlyt. A spanyol versenytárs, a Glovo folyamatban lévő integrálásával a Delivery Hero-csoport 74 országban lesz jelen szolgáltatásaival. A frankfurti tőzsdén jegyzett vállalat részvényei 5,5 százalékkal drágultak a kedvező hírekre.