Az előzetes várakozásokat jócskán meghaladó első negyedéves eredményszámokat jelentett a Bayer. A német gyógyszer- és vegyipari konszern leginkább a mezőgazdasági üzletágának erős teljesítményéből profitált az év lején. 

A vállalat egyszeri tételek nélküli, kamat- és adófizetés, valamint amortizáció előtti eredménye (EBITDA) bő negyedével 5,25 milliárd euróra emelkedett, felülmúlva a 4,65 milliárdos konszenzust, míg profit soron ennél is meredekebb, 58 százalékos növekedést és 3,3 milliárdos – részvényenként 3,35 eurós – eredményt tudott felmutatni.

Bayer jó eredmények Maize seedling kukorica palánta in cultivated agricultural field mezőgazdaság with graphic concepts modern agricultural technology, digital farm, smart farming innovation, IOT
Fotó: Shutterstock

A leverkuseni székhelyű vállalat a tavalyinál csaknem ötödével magasabb, 14,6 milliárd eurós forgalmat generált a várt 13,7 milliárd helyett. Ebben szerepet játszott az orosz-ukrán háború februári kirobbanása is, ami világszerte aláfűtött a mezőgazdasági alapanyagárak – köztük a kukorica és a szója – megugrásának, mivel mindkét ország jelentős gabonaexportőrnek számít. A geopolitikai konfliktus negatív hatásai nem érintették a Bayert, bevételeinek mindössze három százaléka származik a két hadakozó országból. A bevételnövekedés az összes régióban két számjegyű volt, a messze legdinamikusabban bővülő latin-amerikai piacon közel másfélszeresére ugrottak az eladások.

A vetőmagtermeléssel és növényvédőszer-gyártással foglalkozó mezőgazdasági szegmens (Crop Science) bevételei az áremelkedések farvizén 27 százalékkal ugrottak meg, és hozzájárulása a tavalyinál másfélszer nagyobb, 3,7 milliárd euró volt a csoportszintű EBITDA-hoz. 

Az év első felében hagyományosan jól teljesítő szegmens ezzel bőségesen ellensúlyozni tudta a gyógyszeripari tevékenység szerényebb teljesítményét.

A vényköteles készítmények értékesítése alig hat százalékkal bővült, eredmény hozzájárulásuk pedig hét százalékkal mérséklődött az üzletágban eszközölt befektetések miatt. Ezen belül az újabb termékek marketingköltségei, valamint a kutatás-fejlesztési kiadások ugrottak meg leginkább. A csúcsterméknek számító véralvadás-gátló tabletta, a Xarelto eladásai öt százalékkal csökkentek, a szemészeti és radiológiai termékszegmensben viszont sikerült jelentős bővülést elérni. Az előzőeknél kisebb méretű egészségápolási üzletág forgalma ötödével pattant fel a pandémia miatt alacsonyabb 2021-es bázisról. Főként a táplálékkiegészítők és a bőrápoló készítmények iránt tapasztalt megugró keresletet a gyártó.

Az erős évkezdés és a kedvező piaci környezet ismeretében a vállalat továbbra is teljesíthetőnek tartja a március elején kitűzött 2022-es eredménycélokat. Ennek megfelelően bevétele öt százalékkal 47 milliárd euróra emelkedhet idén, 12,5 milliárd EBITDA és részvényenként hét eurós nettó nyereség mellett.