A Marks & Spencer élelmiszer- és divatáru-kereskedelmi lánc 553 millió fontos adózás előtti nyereséget ért el az április 2-ával zárult üzleti évében, ez több mint a tízszerese a Covid-lezárásokkal sújtott előző évinek, de 30 százalékkal magasabb a pandémiát megelőző üzleti év teljesítményénél is. A 10,88 milliárd fontos forgalom 18 százalékkal volt magasabb a bázisidőszakénál. 

Fotó: ADRIAN DENNIS

Az élelmiszereknél 10,2, a divatruházatnál 3,8 százalékkal bővültek az éves eladások. Az elemzői konszenzusnak megfelelő nagyságú profit bejelentésére közel 2 százalékkal emelkedett a 138 éves múltra visszatekintő áruházlánc részvényárfolyama. Aztán hamar korrigálni kezdett, mert a cég lehűtötte a kedélyeket a folyó üzleti évére vonatkozó kitekintésével. 

Több tényező fogja apasztani a profitot, az egyik a bázishatás, ugyanis a vírusfenyegetettség miatt a kiskereskedőknek adott tavalyi adókedvezmény kifutott, másrészt a kiugróan magas erodálja a forgalmat és a vásárlói kedvet, különösen a ruházati termékek esetében. Emellett az oroszországi üzletág felszámolása és a kivonulás miatt nem érkezik több bevétel az Ukrajna megszállásával próbálkozó országból, s itt van még egy kedvező, ám költségnövelő tényező, nevezetesen az Ocado Retail e-kereskedelmi leányvállalatnál időszerű kapacitásbővítő beruházások. Itt az a cél, hogy öt éven belül piacvezetővé váljanak a brit online élelmiszer-kereskedelemben. 

Az M&S és az Ocado Group közös vállalata, az Ocado Retail maga is figyelmeztette szerdán a befektetőket, hogy a felpörgött infláció és a megnövekedett megélhetési költségek miatt nem úgy alakulnak a megrendelések, hogy a korábban tervezett tízszázalékos éves forgalombővülést el tudják érni. Ehelyett a 3–5 százalékos sávba várják a növekedést. 

1229181075 An employee of Ocado Group Plc leaves his delivery truck parked as he makes a grocery delivery to a residential home in the St John's Wood district of London, U.K., on Thursday, Oct. 8, 2020. Covid-19 lockdown enabled online and app-based grocery delivery service providers to make inroads with customers they had previously struggled to recruit, according the Consumer Radar report by BloombergNEF. Photographer: Hollie Adams/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Hollie Adams / Bloomberg via Getty Images

A kosárérték az Ocadónál átlagosan 9 százalékkal csökkenhet az idén, tapasztalataik szerint alkalmanként egy-két termékkel kevesebb kerül a kosárba, nem kis részben a negyvenéves csúcsot döntő, 9 százalékra felfutó infláció keresletcsökkentő hatása miatt. Áprilisban egyébként Nagy-Britanniában a kiskereskedelmi eladások 4,9 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest, s a Tesco és a Sainsbury’s is az üzletmenet romlására hívta fel minap a részvényesei figyelmét.

Mindent egybevetve a Marks & Spencer vezetése az erős évkezdet ellenére sem számít a nyereség bővülésére, míg a piac egyelőre 449 millió fontos adózás előtti eredményt valószínűsít a folyó üzleti évre. Amit már nem Steve Rowe vezérigazgató fog menedzselni, mivel 39 év után lezárja az M&S-nél a karrierjét, helyét Stuart Machin üzemeltetési igazgató veszi át. 

Az oroszországi franchise-lánc felszámolása 31 millió fontos költséggel jár. Igaz, ottani 48 szalonjukat török franchise-partnerük üzemeltette, s ha cégért váltanak, akkor az 1200 dolgozó tovább foglalkoztatása is biztosítható. Az M&S márciusban már leállította a szállításokat Oroszországba, ám kivonulását csak a gyorsjelentés publikálásával egy időben tette hivatalossá