Nem lesz tartós az internetes vásárlások visszaesése a legnagyobb európai online divatcég, a Zalando társalapítója és társ-vezérigazgatója, Robert Gentz szerint, aki a Financial Timesnak adott interjút.

Éppen ezért, bár a toborzás terén óvatosabbak lettek, nem terveznek versenytársaikhoz – mint az Amazon, a Klarna vagy a Shopify – hasonló leépítéseket sem, miután elmúlt a lezárások miatt otthonukba szorult fogyasztók által támasztott rekordmértékű kereslet korszaka.

Innovation conference 'DLD' in Munich, Robert Gentz, co-founder of Zalando, speaks at the innovation conference Digital-Life-Design (DLD) in Munich, Germany, 22 January 2018. The three-day conference aims to attract technological, political and cultural interest groups. Photo: Matthias Balk/dpa (Photo by MATTHIAS BALK / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Matthias Balk / AFP

A berlini vállalatot is elérte a lassulás, a cég 14 éves története alatt először csökkentek a bevételek az idei első fél évben, sőt ebben az időszakban 7 millió eurós működési veszteséget és készpénzállományának több mint 660 millió eurós csökkenését is kénytelen volt elkönyvelni.

Gentz szerint ennek ellenére sem terveznek elbocsátásokat, a dolgozók számát az év végéig nem kívánják változtatni. 

A Zalando 2019 vége óta negyedével növelte dolgozói számát, több mint 17 ezren dolgoznak a vállalatnál. 

A cégvezető a mostani visszaesést is csupán átmenetinek tartja. Noha a 2014-ben tőzsdére lépő társaság részvényei az elmúlt évben 68 százalékot zuhantak, ez nem szegte kedvét Gentznek, aki a megelőző két év elképesztő növekedésére emlékeztet.

Emlékeztetett arra is, hogy a csalódást keltő forgalom még mindig 60 százalékkal magasabb a 2019-es, járvány által még nem érintett időszakban elértnél. Az európai lakosság 10 százalékát ügyfelei között tudó vállalatnál a kontinens ruhavásárlásainak mindössze 3 százaléka futott keresztül, amit Gentz szerint megtriplázhatnak hosszabb távon.

Az üzletember ugyanakkor elismerte, hogy a vállalat eleinte rosszul mérte fel, mekkora hatást gyakorolt az Ukrajnában zajló háború a fogyasztói bizalomra, különösen a száguldó inflációval karöltve, ám szerinte azóta sikerült védekező felállásra váltani a cégnél. Ez persze egy olyan társaságnál, amely 2014 óta minden évben 25 százalékot nőtt, nem egyszerű feladat.

A Zalando eddig sikerrel járt a szállítási és csomagolási költségek drágulásának ellensúlyozásában, és előtérbe került a nyereségesség kérdése is. 

A csökkenő készpénzállomány okai mögött is átmeneti tényezők dominálnak, például a készletek növekedése a kereslet visszaesését követően. Mindez éles ellentétben áll a tavalyi évvel, amikor a készletek feltöltése okozott gondot az ellátási láncok akadozása miatt. Az év második felében azonban ismét csökkenhetnek a készletek, és egyes beruházások elhalasztása is segíthet a készpénz megőrzésében.