Óriásmegrendelést adott le a General Motorsnak (GM) a Hertz autókölcsönző. A szerdán nyilvánosságra hozott ügylet értelmében a GM a következő öt évben összesen 175 ezer elektromos autót szállít a csődvédelemből nemrég kikecmergett Hertznek. A szállításokat 2023 első negyedévében kezdik az Egyesült Államokban népszerű Chevrolet Bolt villanyautó egyes változataival, majd a detroiti autógyártó-óriáshoz tartozó Buick, GMC, Cadillac és BrightDrop márka modelljei is sorra kerülnek.
Ahogy fellendül a GM villanyautó-gyártása, úgy növekszik az átadott járművek volumene. A GM 2025-re már évi egymilliós elektromosautó-gyártó kapacitással rendelkezik majd Észak-Amerikában, a nemrég elindított beruházásainak termőre fordultával. Az ügylet dollárban kifejezett volumenéről nem számolt be a két társaság.
Alsó hangon, huszonötezer dolláros átlagárral számolva – ami a flottamegrendeléseknél a listaártól lefelé irányuló eltérést is figyelembe veszi –
az ügylet értéke garantáltan eléri a 4,2 milliárd dollárt.
Az viszont a konkrét számok ismerete nélkül is leszögezhető, hogy ekkora flottamegrendelést még nem adtak le a kölcsönzői iparágban. Azt nem tudni, hogy az ilyen, klímavédelmi célokat szolgáló óriásüzlet részesül-e közvetlen állami támogatásban, vagy hogy a beszerzésnél a felek érvényesíteni tudják-e majd a 2023-tól kilátásba helyezett, amerikai gyártású villanyautókra leszűkített, gáláns adókedvezményeket.
Valószínűsíthetőn igen erre a kérdésre a válasz, de a cégek erről sem adtak tájékoztatást. A Hertznél egyébként már azt is kiszámolták, hogy a GM elektromos flottája összesen nyolcmilliárd mérföldet teljesíthet majd náluk, és ezzel mintegy 3,5 millió tonna szén-dioxid kibocsátásától óvhatja meg a légkört.
A kölcsönzőcég célja, hogy
2024 végére a flottájának egynegyede elektromos hajtású autókból álljon,
és az Egyesült Államokban a 38 állam ötszáz Hertz autókölcsönzőjénél bérelni lehessen ezeket. A flotta már most több tízezer elektromos járművet számlál, köszönhetően a Teslával tavaly októberben kötött másik óriás üzletnek.
Az utóbbi értelmében idén év végéig kellene a százezredik Tesla Model 3-nak is az autókölcsönző európai és-vagy amerikai telephelyére megérkeznie, de a kontingens leszállítási üteméről a cégek nem adtak közelebbi tájékoztatást, amiből szakértők némi csúszásra következtetnek.
A németországi, Berlin melletti Gigafactory idei üzembe állításával a kontinensre eső mennyiséget vélhetően át tudják adni. Ha nem is a szedánból, akkor a Made in Germany Model Y városi terepjáróból.
Emellett tavaly a Hertz 65 ezer Polestart is rendelt,
melyeket globális hálózatában fog majd munkára. A kínai Geely kezében lévő Volvo csoport luxusvillanyautó-márkájának példányait Európában már bérelhetik a Hertz-ügyfelek, míg Észak-Amerikában a negyedik negyedévtől válik hozzáférhetővé.
Érdekesség, hogy a Hertz az Uberrel is üzletel, sofőrjeik havi legfeljebb 299 dolláros bérleti díjért kaphatnak tőlük tartós használatra taxizásra alkalmas Tesla Model 3-asokat, és ez az ár már tartalmazza a biztosítás nem csekély költségét is.
Iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ekkora villanyautó-flotta folyamatos telephelyi töltéséhez megfelelő kapacitásokat kell kiépíteni, ám ennek az állásáról se a GM, se a Hertz nem adott tájékoztatást.
Annyi tudható csupán, hogy a GM ötszáz, kölcsönzési lehetőséget is kínáló észak-amerikai Pilot és Flying J utazási központnál létesít majd egyenáramú gyorstöltő állomást az EVgo bevonásával, ezt még júliusban jelentették be. A nagyvárosi repülőterek környékén azonban a naponta több ezer elektromosautó-bérlő potenciális igényeinek kielégítéséhez sokkal több gyorstöltőre lesz szükségük.