Az elektromos járműveket gyártó  Zhejiang Leapmotor Technology kínai startup részvényei 42 százalékot zuhantak a nyilvános tőzsdei kibocsátás (IPO) nyitónapján, a csütörtöki kereskedés első óráiban. Már a jegyzés sem alakult igazán jól, hiszen a hét éve alapított vállalat 800 millió dollárt gyűjtött össze, ami jóval elmaradt a tervezett 1,5 milliárdtól, miután részvényeit az irányított tartomány alján árazta. 

A 48 hongkongi dolláros áron tőzsdére bocsátott papír délutánra 31,35 dollárig kapaszkodott, de korábban 29 közelében is járt.

 

Jobban tartotta magát az Onewo ingatlankezelési szolgáltató, egy ingatlanfejlesztő óriáscég, a China Vanke leánya, amely közel nyolc százalékot esett csütörtökön a bevezető árfolyamhoz képest. 

Ez a társaság a jegyzés során közel 734 millió dollárt gyűjtött. 

A két vállalat tőzsdei bevezetése az idén a legnagyobb hongkongi IPO-k közé tartozik. De nem igazán szerencsés a parkettre lépés időpontja, hiszen a széles piac omlik, az irányadó Hang Seng Index 11 éves mélypont közelében mozog. A Dealogic szerint 

Hongkongban az elsődleges és másodlagos tőzsdei jegyzések az idén 10,6 milliárd dollárt hoztak a kibocsátóknak, míg a tavalyi év hasonló időszakában 37,1 milliárdot.

A hongkongi IPO-piac a közelmúltban kezdett felengedni, több tucat vállalat tervez kibocsátást, így az akkumulátorgyártó CALB, az FWD biztosító és az e-autókat gyártó WM Motor.

#CHINA-INDUSTRIAL PROFITS-GROWTH (CN) (220427) -- JINHUA, April 27, 2022 (Xinhua) -- A new energy car is inspected at the workshop of Chinese car manufacturer Leapmotor in Jinhua, east China's Zhejiang Province, April 26, 2022. Profits of China's major industrial firms rose 8.5 percent year on year in the first quarter of 2022, official data showed on Wednesday. (Photo by Hu Xiaofei/Xinhua) (Photo by Hu Xiaofei / XINHUA / Xinhua via AFP) #CHINA-INDUSTRIAL PROFITS-GROWTH (CN)
Fotó: Hu Xiaofei / AFP

Feltűnő, hogy a kisbefektetők érdeklődése mennyire lanyha. Például a Leapmotor részvénykibocsátásának kisbefektetői részére csak 13 millió dollár érkezett, egyhatoda a vártnak. 

Öt, úgynevezett horgonybefektető mentette a helyzetet, köztük a kínai állami befektetési alapok,

 amelyek nagyjából 300 millió dollárt vásároltak a Leapmotor részvényeiből, és beleegyeztek abba, hogy legalább hat hónapig megtartják azokat. A Onewo IPO-jában hat horgonybefektető vett részt, lefedve a részvénykínálat 38 százalékát. Köztük szintén kínai állami tulajdonú szervezetek, valamint az UBS Asset Management és a szingapúri állami befektetési társaság, a Temasek Holdings.

Nagyon sűrű piacra lépett a Leapmotor. A nyilvánosan jegyzett kínai EV-gyártók mezőnye kimondottan zsúfolt:

itt található a BYD, a Li Auto, a NIO és az XPeng. A kontinensnyi ország alternatív energiájú autópiaca gyorsan bővül, amit a gazdaságpolitikai szabályozók is segítenek. De hiába az áttérés a belső égésű motorokról az elektromos hajtásra, a legtöbb e-autó-gyártó veszteséges. Sújtja őket az ellátási láncok szakadozottsága, gondok vannak az akkumulátorokkal, illetve emelkednek a nyersanyag- és alkatrészárak.