A magas gázárak miatt az LNG-szállítási piac egyre koncentráltabb, s a nagy világcégek kiszorítják a piacról a kisebb szereplőket. Változás csak 2026-tól várható, mert az addigra megvalósuló cseppfolyósított földgázberuházások vélhetően mérsékelik a gázpiac kifeszítettségét. 

Press event on the planned LNG terminal in Brunsbüttel, 30 August 2022, Schleswig-Holstein, Brunsbüttel: Unloading arms and a pipeline are seen at a terminal for unloading oil and gas in the Elbehafen port. A floating terminal for unloading LNG is to be built at this location. Minister Goldschmidt provided information on the planning progress of the planned LNG terminal in Brunsbüttel at a press event. (Photo taken with drone) Photo: Daniel Reinhardt/dpa (Photo by DANIEL REINHARDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP) Press event on the planned LNG terminal in Brunsbüttel
Fotó: Daniel Reinhardt / AFP

Középtávon komoly bajban vannak a szegényebb országok, de a nagy ázsiai gazdaságok is erős költségnyomással szembesülnek.

A globális LNG-piac mérete megduplázódott az elmúlt 10 évben. Több tucat új szereplő lépett a piacra, s a kisebb kereskedő cégek is sikeresen terjeszkedhettek. Tavaly Kínába már az LNG-import 20 százalékát szállították kisebb piaci szereplők. Ám 

a két évvel ezelőtti 15-20 millió dollárról mára 175–200 millió dollárra emelkedett egy LNG-rakomány azonnali ára, ami szeizmikus hatást váltott ki a piacon.

Hirtelen megugrott a kereskedéshez szükséges forgótőkeigény, miután az LNG irányadó ára a 2020-as rekordmélységű, 2 dollár/millió brit hőegységről (mmBtu) idén augusztusig, a rekordmagasságú 57 dollárra emelkedett. Bár az árjegyzés a közelmúltban valamelyest csillapodott, de a 38 dollár/mmBtu is kiemelkedő szint.

A hitelhez jutás a legnagyobb kihívás, amellyel most a piaci szereplőknek szembesülniük kell

– mondta Ben Sutton, a Six One Commodities amerikai LNG-kereskedő vezérigazgatója, hozzátéve: cégének is vissza kellett vágnia a szállítási volument, miután 2021 harmadik negyedévében az árak megugrottak. A rövid távú piaci volatilitás megnövelte a kereskedők kockázatát, mivel most a geopolitikai feszültségek rángatják a kurzust, felülírva a fundamentumok által vezérelt klasszikus árjegyzést. Míg Pablo Galante Escobar, a Vitol energiakereskedő globális LNG-vezetője úgy fogalmazott egy milánói konferencián, hogy 

az LNG a gazdagok luxuscikke lett.

A piac egyre inkább torzul, a koncentráció nyertesei a Shell, a BP és TotalEnergies olajtársaságok, valamint a Vitol, a Trafigura, a Gunvor és a Glencore kereskedőházak.

 

A Shell és a TotalEnergies együttes portfóliója 110 millió tonnára becsülhető a 400 millió tonnás LNG-piacból – mondta Jason Feer, a Poten & Partners energetikai és szállítási tanácsadó cég globális vezetője. Ha ehhez hozzáadjuk a Qatar Energy 70 millió tonnás portfólióját és a körülbelül 30 millióra becsült BP kitettséget, akkor 

négy szereplő a piac több mint felét képviseli.

Egyes térségek energiaszegénységét súlyosbítja, hogy 

az eredetileg fejlődő országokba szánt amerikai LNG-szállítmányok most az európai piacra kerülnek.

Nagy vesztesei ennek Pakisztán és Banglades, amelyek nagy arányban vásároltak az azonnali piacon, s idén áramtermelési válsággal is küzdenek.  De az indiai olajügyi minisztérium adatai szerint még India LNG-importja is 20 százalékkal drágult éves szinten, miközben a havi import mennyisége folyamatosan csökken. 

Az LNG árazását magasan tartja az európai geopolitikai feszültség, a kapacitásbővítő projektek lassú haladása, s az aggodalom, hogy a piactól idén eltávolodott Kína egyszer feloldja a karantén korlátozásokat.