A csütörtöki tőzsdezárás után publikálta negyedéves beszámolóját az Apple, amelyben az elemzői várakozások felett alakuló árbevételről és forgalomról számolt be, azonban a zárás utáni kereskedésben mégis lejtmenetbe kapcsoltak a részvényeik. Utóbbi magyarázata nem más, mint hogy a core üzletág, azaz az iPhone-szegmens és a kapcsolódó szolgáltatások kevesebb bevételt hoztak a világ legértékesebb vállalatának, mint amit a Wall Street elemzői reméltek.

Prague,,Czech,Republic,-,June,22,,2015:,Close-up,Of,Apple, apple ihone watch
Fotó: Lukas Gojda

 

Az értékesítés árbevétele a július–szeptemberi időszakban (éves összehasonlításban) 8 százalékkal, 90 milliárd dollár fölé nőtt, több mint egymilliárddal felülmúlva a várakozásokat. Az egy részvényre jutó nettó nyereség 1,29 dollár lett, verve az 1,27 dolláros konszenzust, az összesített profit pedig 20,7 milliárd.

Az iPhone telefonértékesítések bevételei közel 10 százalékkal emelkedtek éves összevetésben, vagyis 42,63 milliárd dollárhoz juttatták a vállalatot, de ennél többre, 43,2 milliárdra számítottak a céget követő elemzők, és ez az alulteljesítés 4 százalékos mínuszt eredményezett az úgynevezett after hours kereskedésben.

A Mac termékeket (laptopok és asztali gépek) viszont nagyon vitték a vásárlók, az Apple ezekből 11,5 milliárd dollárnyit adott el, negyedével többet, mint egy éve. A várakozásokat is több mint 2 milliárddal sikerült felülmúlni. Ez bomba meglepetés annak fényében, hogy az alkatrész-beszállítók, a csipgyártók és a konkurens PC-cégek adatai a negyedév során arra utaltak, hogy a járvány idején látott két kiugróan jó év után jelentősen lassult a laptopok és asztali számítógépek eladása. Ezek szerint mindenhol másutt igen, de az Apple-nél nem. 

Az Apple árfolyama
 

A tableteladások 13 százalékkal emelkedtek, itt azonban még csak most vehet lendületet a forgalmazás, mivel októberben új modellek érkeztek. Ahogy korábban, rengeteget 19,2 milliárd dollárt hoztak a szolgáltatások is (Apple Music, App Store, Apple TV+).

A bruttó profitmarzs a negyedév során 42 százalék fölött maradt. A decemberben záruló periódusra most sem adtak ki hivatalos prognózist, pedig hagyományosan ezek a legerősebb hónapok az értékesítésben.

Tim Cook vezérigazgató a CNBC-nek azt mondta, hogy a 8 százalékos bevételnövekedés helyett simán meglehetett volna a két számjegyű bővülés, de a túlságosan erős dollár keresztülhúzta a számításaikat. A most zárult negyedév az Apple-nél a pénzügyi évzárást jelentett, így már az is tudható, hogy a 2022-es üzleti év 394 milliárdos árbevétellel zárult.

Nemzeti Közlekedési Központ, Nyugati pályaudvar látványterv, NYUGATI PÁLYAUDVAR TERVPÁLYÁZAT LÁTVÁNYTERVEK – 2022.03.26.
Fotó: Nemzeti Közlekedési Központ

Cook megerősítette, hogy az Apple valóban kevesebb új munkaerőt vesz fel, vagyis kénytelenek lassítani. Egyébként az iPhone-szegmens teljesítménye kissé csalóka, mert az iPhone 14-es mobilok csak szeptember végén jelentek meg, azaz csupán 8 napnyi eladás jelent meg a bevételi adatokban. Cook szerint azonban nincs gond, az okostelefon-eladások hozzák a tervezett számokat, sőt, azt tapasztalják, hogy nő az androidos készülékről Apple-re váltók száma.

Egyes Wall Street-i elemzők a lassuló gazdaság közepette az Apple-részvényre mint biztonságos menedékére tekintenek, ha másért nem, azért, mert a cég épp akkor képes a piaci részesedését növelni, amikor az okostelefon-eladások zsugorodnak. Nem szabad azonban eltekinteni a kockázatoktól sem: jelenleg Kína gyártja a világszerte értékesített iPhone-ok több mint 90 százalékát, valamint az iPadek és Macek nagy részét. Az ország szigorú koronavírus-korlátozásai miatt gyárakat kellett bezárni a járvány megfékezése érdekében, ami az Apple-nek körülbelül 4 milliárd dollárjába került az iPad- és Mac-eladások kieső értékesítése miatt.