Szerdán startol a Nasdaqon az Intel autós önvezető egységeket fejlesztő cége, a Mobileye Global. Bár a piac azt várta, hogy a csipgyártó a 18 és 20 dollár közötti sávot célozza meg a tőzsdei bevezetés (IPO) során, végül 21 dollárra árazták a részvényeket, amelyekből 41 millió darabot bocsátottak ki. A cég értéke így nagyjából 17 milliárd dollár, több, mint az a 15,3 milliárd dollár, amelyet 2017-ben fizetettek a Mobileye-akvizíció idején, de messze van attól az 50 milliárd dollártól, amelyről tavaly év végén beszéltek, amikor bemutatták a részvénykibocsátási tervet.
A The Wall Street Journal szerint a piac mostani állapotában minden tőzsdei bevezetés árazása trükkös. Nem véletlen, hogy
2022 az elmúlt évtizedek leggyengébb esztendeje lehet a részvénykibocsátások tekintetében, hiszen az eddigi IPO-mérleg idén mindössze 7,4 milliárd dollár.
Különösen nehéz helyzetben van a technológiai szektor, hiszen a Nasdaq Composite 26 százalékot zuhant egy év alatt, miközben a széles piacot leképező S&P 500 csak 15 százalékot.
A vezető nélküli autók technológiája iránti kereslet is lanyhult az elmúlt évek felfokozott érdeklődéséhez képest. Miközben egyre élesebb a verseny, a Mobileye olyan vetélytársakkal néz szembe, mint a Waymo (Alphabet) és a Zoox (Amazon).
Az Intel nem a forrásbevonás miatt vezette parkettre a Mobileye részvényeit, inkább a tőzsdei publicitás motiválta, illetve arra számítanak, hogy a részvénypiaci jelenlét további üzleteket vonz. Ezért
nagy engedményeket tettek a kibocsátás során,
jelentősen csökkentették az eladandó részvények számát, s az ügylet 40 százalékát a horgonybefektetőkkel jegyeztették.
A tőzsdei startot támogathatja az elmúlt napok erős piaca – a Nasdaq két hét alatt több mint 8 százalékot erősödött –, és a árazása sem tekinthető magasnak az eredeti tervekhez képest.