A mostani fekete pénteken a bolti eladások 18 százalékos növekedését várják az Egyesült Államokban, míg az online eladások 3,7 százalékkal emelkedhetnek a tavalyi Black Fridayhoz képest. Az amerikai kereskedők szerint az idei nagybevásárlás
már nagyban hasonlíthat a járvány előtt megszokotthoz.
A teljes ünnepi szezonban az amerikaiak 942,6 és 960,4 milliárd dollár közötti összeget fognak költeni a National Retail Federation előrejelzése szerint. Ez több, mint tavaly, amikor az ünnepi forgalom rekordot ért el, 889,3 milliárd dollárt – közölte a kereskedelmi szövetség.
Bár az üzletek most kinyitnak, a nyitási ajánlatok azonban elmaradhatnak. Évtizedekig
hozzátartozott a Black Friday hangulatához a hajnali roham
olyan árukért, amelyeket csak korlátozott ideig, általában a kora reggeli órákban kínáltak nagy kedvezménnyel, hogy a vásárlókat az üzletekbe vonzzák. Emlékezhetünk még a tolongásra a nagyképernyős tévékért. Nos, ma már ez nem trendi. Ahogy Marshal Cohen, az NPD piackutató vezető elemzője fogalmazott: az „ajtónyitások” elriasztják az embereket, ma már senki sem akar hajnali 4-kor kelni, hogy tech kütyükért birkózzon a többi vásárlóval.
Más években
a Black Friday az akciók napja volt.
Ám idén a nyáron feltornyosuló készletek miatt a nagy kereskedelmi láncok már hónapok óta jókora diszkonttal kínálják a protékájukat. Ennek ellenére is az értékesítés visszaeséséről számolt be a Macy’s és a Kohl’s októberben és novemberben. De a Michigani Egyetem novemberi fogyasztói hangulatindexe sem tolta feljebb a várakozásokat. Októberhez képest 5,2 százalékot esett, míg az egy évvel korábbi szinthez képest 15,7 százalékot zuhant novemberben az index. Az árhullámai lankadatlanul mossák alá a fogyasztást, míg a hitelfelvételi költségek emelkedése a máskor kézenfekvő financiális támaszokat teszi elérhetetlenné.
A vásárlók ilyenkor különösen fogékonyak a figyelmeztetésekre, amelyeket más években elengednének a fülük mellett. Most legalább öt termékkörről lebeszélik a fekete pénteki vásárlókat.
Véletlen se vegyenek,
technikai kiegészítőket, szezonális termékeket, háztartási berendezéseket, fitneszeszközöket és óriástévéket.
Különösen érdekesek a
39 milliárd dolláros amerikai játékpiac
prognózisai. Ebben az áruszegmensben a forgalom felét az év végi ünnepi szezon adja. A Black Friday ezúttal is az ünnepi startot jelzi, ám szakértők szerint idén sokan akár a karácsonyi ünnepet megelőző utolsó napig is elhalaszthatják a játékvásárlást, valami végső leértékelésben reménykedve.
Honnan ered az elnevezés?
A philadelphiai rendőrségnek és a hatvanas évek felfokozott hangulatának köszönhetjük
a november negyedik csütörtökjére eső hálaadást követő péntek elnevezését. Mind a nagy áruházláncok, mind a kiskereskedők ugyanis hagyományosan erre a péntekre időzítik a karácsonyi vásár kezdetét az Egyesült Államokban. Nem véletlen, hogy sokan szabadságot vesznek ki erre a napra. Mégpedig két okból: az óvatosabbak ki sem mozdulnak otthonukból, a vérmesebbek pedig megküzdenek a legkívánatosabb árucikkekért. Az elmúlt fél évszázadban volt már minden a fekete pénteken. Az obligát közlekedési dugók és a balesetek szinte megszokottak és
gyakoriak voltak a tömegverekedések is.
Az is előfordult, hogy egy New York-i áruház üvegajtaját már a hajnali – ilyenkor a legtöbb boltban reggel 5-kor felhúzzák a redőnyt – nyitás előtt betörték a türelmetlen vásárlók, s halálra tapostak egy eladót. Máskor lövöldözésbe torkollottak a viták. A legújabb fejlemény, hogy november utolsó hetében
a forgalom jelentős része a Cyber Mondayra tolódik át.