A mostani fekete pénteken a bolti eladások 18 százalékos növekedését várják az Egyesült Államokban, míg az online eladások 3,7 százalékkal emelkedhetnek a tavalyi Black Fridayhoz képest. Az amerikai kereskedők szerint az idei nagybevásárlás 

már nagyban hasonlíthat a járvány előtt megszokotthoz.

A teljes ünnepi szezonban az amerikaiak 942,6 és 960,4 milliárd dollár közötti összeget fognak költeni a National Retail Federation előrejelzése szerint. Ez több, mint tavaly, amikor az ünnepi forgalom rekordot ért el, 889,3 milliárd dollárt – közölte a kereskedelmi szövetség.

vicces black friday
Fotó: Shutterstock

Bár az üzletek most kinyitnak, a nyitási ajánlatok azonban elmaradhatnak. Évtizedekig 

hozzátartozott a Black Friday hangulatához a hajnali roham 

olyan árukért, amelyeket csak korlátozott ideig, általában a kora reggeli órákban kínáltak nagy kedvezménnyel, hogy a vásárlókat az üzletekbe vonzzák. Emlékezhetünk még a tolongásra a nagyképernyős tévékért. Nos, ma már ez nem trendi. Ahogy Marshal Cohen, az NPD piackutató vezető elemzője fogalmazott: az „ajtónyitások” elriasztják az embereket, ma már senki sem akar hajnali 4-kor kelni, hogy tech kütyükért birkózzon a többi vásárlóval. 

Más években 

a Black Friday az akciók napja volt.

Black Friday forgalom megoszlása
Amerikában is egyre nagyobb szelet jut az online értékesítésnek

Ám idén a nyáron feltornyosuló készletek miatt a nagy kereskedelmi láncok már hónapok óta jókora diszkonttal kínálják a protékájukat. Ennek ellenére is az értékesítés visszaeséséről számolt be a Macy’s és a Kohl’s októberben és novemberben. De a Michigani Egyetem novemberi fogyasztói hangulatindexe sem tolta feljebb a várakozásokat. Októberhez képest 5,2 százalékot esett, míg az egy évvel korábbi szinthez képest 15,7 százalékot zuhant novemberben az index. Az infláció árhullámai lankadatlanul mossák alá a fogyasztást, míg a hitelfelvételi költségek emelkedése a máskor kézenfekvő financiális támaszokat teszi elérhetetlenné. 

A vásárlók ilyenkor különösen fogékonyak a figyelmeztetésekre, amelyeket más években elengednének a fülük mellett. Most legalább öt termékkörről lebeszélik  a fekete pénteki vásárlókat. 

Véletlen se vegyenek,

technikai kiegészítőket, szezonális termékeket, háztartási berendezéseket, fitneszeszközöket és óriástévéket. 

Különösen érdekesek a 

39 milliárd dolláros amerikai játékpiac

prognózisai. Ebben az áruszegmensben a forgalom felét az év végi ünnepi szezon adja. A Black Friday ezúttal is az ünnepi startot jelzi, ám szakértők szerint idén sokan akár a karácsonyi ünnepet megelőző utolsó napig is elhalaszthatják a játékvásárlást, valami végső leértékelésben reménykedve.   

Honnan ered az elnevezés?

A philadelphiai rendőrségnek és a hatvanas évek felfokozott hangulatának köszönhetjük

a november negyedik csütörtökjére eső hálaadást követő péntek elnevezését. Mind a nagy áruházláncok, mind a kiskereskedők ugyanis hagyományosan erre a péntekre időzítik a karácsonyi vásár kezdetét az Egyesült Államokban. Nem véletlen, hogy sokan szabadságot vesznek ki erre a napra. Mégpedig két okból: az óvatosabbak ki sem mozdulnak otthonukból, a vérmesebbek pedig megküzdenek a legkívánatosabb árucikkekért. Az elmúlt fél évszázadban volt már minden a fekete pénteken. Az obligát közlekedési dugók és a balesetek szinte megszokottak és 

gyakoriak voltak a tömegverekedések is.

Az is előfordult, hogy egy New York-i áruház üvegajtaját már a hajnali – ilyenkor a legtöbb boltban reggel 5-kor felhúzzák a redőnyt – nyitás előtt betörték a türelmetlen vásárlók, s halálra tapostak egy eladót. Máskor lövöldözésbe torkollottak a viták. A legújabb fejlemény, hogy november utolsó hetében  

a forgalom jelentős része a Cyber Mondayra tolódik át.