A Tesla már jövőre Kínában gyártott Model Y és Model 3 elektromos autókat exportálna az Egyesült Államokba – értesült a Reuters. 

Az ötlet egyszerre tükrözi a sanghaji üzem költségelőnyét és a kínai kereslet szűkülését.

A hírügynökségnek nyilatkozó bennfentesek szerint a Tesla azt vizsgálta, hogy a kínai székhelyű beszállítói által gyártott alkatrészek megfelelnek-e az észak-amerikai előírásoknak. Ráadásul, a kanadai is megnyílna. Ám a Tesla nem reagált a Reuters megkeresésére.

Tesla Motors Store Frankfurt - Model 3, 05 March 2019, Hessen, Frankfurt/Main: A Tesla Model 3 can be found in the Tesla Motors Store in Frankfurt on Grosse Bockenheimer Straße in the city centre. Photo: Frank Rumpenhorst/dpa (Photo by FRANK RUMPENHORST / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Frank Rumpenhorst / AFP

A Tesla sanghaji üzemének gyártókapacitása évi 1,1 millió elektromos jármű. A Gigafactory Model 3 szedánokat és Model Y crossovereket gyárt kínai értékesítésre, továbbá európai, ausztráliai és délkelet-ázsiai exportra. 

A CMBI brókercég adatai szerint októberben megemelkedett a sanghaji készletszint.

Az olcsó jüan, az alacsony kínai nyersanyagárak, valamint az új autók árának emelkedése az Egyesült Államokban együttesen versenyképessé tették a Kínából Amerikába irányuló exportot.

Politikai szempontból kényes a Tesla terve. Biden amerikai elnök arra ösztönzi a kulcságazatokat, hogy csökkentsék a kínai kitettségüket. 

Mostanáig a Tesla stratégiája az volt, hogy az Észak-Amerikában értékesített autókat a kaliforniai Fremontban és a texasi Austinban építse meg. De egyre tágul a Kínában és az Egyesült Államokban értékesített Tesla autók közötti árrés, amelyet egyik oldalon az amerikai tágít, a másikon a kínai árháború. A Tesla a múlt hónapban 9 százalékkal csökkentette a Model 3 és a Model Y árait Kínában. Hétfőn további kedvezményt ajánlott azoknak a vásárlóknak, akik ebben a hónapban veszik át a járművet, s biztosítást kötnek a Tesla egyik partnerénél.

A Tesla 49 344 dollárnak megfelelő áron adja el a Model Y járműveket Kínában, szemben a 65 990 dolláros amerikai árral.

A kínai gyártású autókra 27,5 százalékos az amerikai vám. Kína, a világ legnagyobb autópiaca 15 százalékos vámot vet ki az importált járművekre.

A Reuters emlékeztet, hogy 

nem a Tesla lenne az első amerikai autógyártó, amely Kínában gyártott járműveket szállít az Egyesült Államokba.

A General Motors importálta a Buick Envision SUV járműveket, de nem tudta elérni a Trump-adminisztrációnál a 25 százalékos amerikai vámok alóli mentességet.