Vagy tudatosan, vagy véletlenül értelmezték félre a japán Apple-üzletek a helyi adószabályokat, a lényeg az, hogy az amerikai technológiai óriás helyi leányvállalatát 98 millió dollárnyi pótadó befizetésére kötelezték Japánban. Az adóhatóság adótitokra való hivatkozással elzárkózott a hír indoklásától, s mivel bírság kivetéséről a közleményben nem esik szó, feltételezhető, hogy a szervezett bűncselekmény gyanúja sem fogalmazódott meg a revizorokban. 

iPhone 14 inside Apple store in Marunouchi Tokyo
Az igazi turisták mellett a viszonteladók is adómentesen vásároltak az Apple japán hálózatában – az utóbbiak illegálisan.
Fotó: Stanislav Kogiku / APA-PictureDesk via AFP

Az történt, hogy egyes japán Apple szaküzletekben a külföldi turisták által vásárolt, Apple által gyártott okoseszközöket és kiegészítőket, számítógépeket fogyasztásiadó-mentesen adtak el – írja a Reuters –, ami alapjában véve nem tűnhetett volna fel, ha egyes vérszemet kapott „turisták” nem több száz darabos tételben vettek volna személyi használatra iPhone-okat és MacBookokat, hogy kivigyék az országból. 

Vélelmezhető, hogy ezekből jutott a japán feketepiacra is pár darab az ügyről beszámoló Nikkei című lap saját, meg nem erősített információi szerint. A hivatalos adószabályok megengedik, hogy a fél évnél rövidebb időre Japánba látogató külföldiek személyes használatra vásárolt technikai eszközeik esetében a kereskedők ne számítsák fel a 10 százalékos fogyasztási adót, de 

a pótadó hatalmas összegéből az következik, hogy a vásárlók (viszonteladók?) kissé túllőttek a célon. 

A pótadó összege annak fényében különösen magas, hogy Japán épp csak megnyitotta határait a külföldiek előtt a Covid-járvány idején elrendelt utazási korlátozások feloldásával. Az sem derült ki, hogy az Apple könyvelői vették-e észre, hogy „gáz van”, mindenesetre pótbevallásban korrigálták korábbi számaikat, ez indokolhatja a bírságtól való eltekintést. 

 

A japán államot így nem érte kár, csak az Apple-t, amely befizethette a 10 százalékos fogyasztási adót a trükkös vásárlói helyett. 

Az Apple válaszul leállította a külföldiek adómentes vásárlási lehetőségét a japán üzleteiben. A botrányos eset kínosan érintette az Apple-t, amelynek beszállítói körében a japán vállalatok kitüntetett szerepet kaptak eddig is. Tim Cook elnök-vezérigazgató december közepén Japánba látogatott annak apropóján, hogy cége utóbbi öt évben japán cégekbe fektetett működő tőkéjének teljes összege meghaladta a százmilliárd dollárt. 

Tim Cook Japán dél-nyugati Kumamoto tartományában vizitált, ahol cége a csipgyártó kapacitások kiépítésében vett részt, ottani partnereivel együttműködve. Az Apple több mint ezer japán vállalkozásnak ad munkát, a családi manufaktúráktól egészen az olyan óriásvállalatokig, mint a Sony, amely az Apple okoseszközeinek hagyományos beszállítója, a kameraszenzorok is tőle érkeznek. 

A látogatáshoz kapcsolódóan Cook megállapodást kötött 29 nagy beszállítójával, hogy az Apple számára készített alkatrészek, részegységek gyártásakor vállalják a zéró károsanyag-kibocsátást – 2030-as határidőre.