Eljött az igazság pillanata számára, hiszen bár már többször megígérte, hogy a Tesla amerikai szupertöltő-hálózatát (supercharger) megnyitja a konkurencia által gyártott autók előtt is, eddig vajmi keveset tett az ügy érdekében.

Elon Musk sells nearly $7 billion worth of Tesla shares: document Tesla, Inc. electric vehicles charge at supercharger location in Hawthorne, California, on August 9, 2022. - Elon Musk has sold nearly $7 billion worth of Tesla shares, according to legal filings published August 9, 2022, amid a high-stakes legal battle with Twitter over a $44 billion buyout deal. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Egyelőre csak Teslák tűnnek fel a szupertöltők környékén. Fotó: Patrick T. Fallon

Most viszont súlyos dollármilliárdokat bukhat a globálisan is piacvezető elektromosautó-gyártó (EV), ha nem teszi meg a várva várt lépést. Az Egyesült Államok közlekedési minisztériuma a Reuters szerint ugyanis várhatóan a jövő héten véglegesíti azt a jogszabályt, amely egyebek között 

ehhez a feltételhez köti a cég részvételét az amerikai EV-töltő infrastruktúra jelentős bővítésére szánt 7,5 milliárd dolláros állami programban.

A szubvencióval a Biden-kormányzat 100 ezerről félmillióra növelné az országban működő nyilvános töltőberendezések számát, hogy mihamarabb rendelkezésre álljon a szükséges infrastruktúra az elektromos átálláshoz, és a 2030-ban eladott új autók legalább fele villanyhajtással kerüljön a piacra.

A töltők hiánya az amerikai utakon – vélik a környezetvédők – az utóbbi időben lelassította az elektromos autók értékesítésének növekedését.

Ahogy nő a nyomás a Teslán, egyre több jel utal arra, hogy a vállalat a töltőhálózata megnyitását mérlegeli, jóllehet Musk nyilvános megszólalásaiban kárhoztatja az állami beavatkozást.

 

Tavaly januárban konkrét javaslatokkal fordult a cég a Szövetségi Autópálya-felügyelethez a töltőhálózat-programmal kapcsolatban, sőt egyes tagállamokban, mint például Ohióban és Arizonában is megkereste az állami vezetést.

Maga Elon Musk sem veszi félvállról az ügyet, hiszen januárban Washingtonban tárgyalt az EV-töltőprogramról – árulta el Mitch Landrieu, a Fehér Ház infrastruktúráért felelős vezető tisztviselője.

A hálózat „demokratizálása” ugyanakkor nem is lenne olyan egyszerű. 

A kutya ott van elásva, hogy szinte minden Amerikában értékesített elektromos jármű az úgynevezett Combined Charging System (CCS) töltési szabványt használja, amelynek egyedül a Tesla szupertöltői nem felelnek meg.

A gyakorlatban viszont ez úgy néz ki, hogy ha valaki egy teslás CCS-töltőből akar „tankolni”, ezt könnyedén megteheti akár útközben is egy adapter segítségével, feltéve, hogy szerződése van a töltőcéggel, ennek azonban fordítva nem állnak fenn a műszaki feltételei. Ezért a közlekedési minisztérium a Tesla ellenkezése dacára azt szeretné, ha a szupertöltőket CCS-töltőkábelekkel látnák el.

Muskék egyelőre két okból ódzkodnak a hálózat megnyitásától. Az egyik az, hogy 

egy Tesla vételárában benne foglaltatik a szupertöltő-hálózathoz való exkluzív hozzáférés joga. 

Az autógyártó most attól tart, hogy tömeges felháborodást kelthet a vevők körében, ha a következő töltéskor egy Volkswagen vagy egy Rivian foglalja el a helyüket és készteti őket várakozásra saját „portájukon”.

 

A másik, hogy nem elhanyagolhatók az átalakítás költségei. A Teslának elég sok pénzt kell majd költenie jelenlegi berendezései átalakítására, ezért preferálná, ha a kormány átvállalná legalább a költségek egy részét.

A labda tehát előreláthatóan a jövő héttől a Tesla térfelén pattog, a piac pedig kíváncsian várja Elon Musk döntését. 

Az mindenesetre biztató, hogy Európában és Ausztráliában a nehézségek ellenére néhány töltőállomást már megnyitottak a vetélytársak autói előtt is.

Elon Musk megfizethető Teslát ígér – nem először

Húsz százalék felett marad a Tesla haszonkulcsa, mivel a kíméletlen árverseny közepette a villanyautó-gyártó radikálisan csökkenti a költségeit.