Hatalmasat ralizott tavaly a kobalt árfolyama, de a lendület látványosan alábbhagyott az elmúlt fél évben.

Fotó: Samir Tounsi / AFP

A kobalt iránti kereslet az elektromos autózás iránti érdeklődés és a kínai elektronikai szektor igényeinek megnövekedésével párhuzamosan lőtt ki még 2020 közepén, azonban az időközben nehezedő gazdasági helyzet és a kínai Covid-katasztrófa miatt tavaly májusban jelentősen csökkenésnek indult a kurzus. 

Bő fél év alatt több mint 50 százalékot esett a kobalt árfolyama.

Az ipari fém szerepe az elektronikai cikkek akkumulátoraiban jóval nagyobb, mint az elektromos járművekben: az elektronikai szektor kereslete pedig tavaly 40 százalékkal csökkent, látványos hatást fejtve ki a kurzusra. A kínai kereslet csökkenésével párhuzamosan az autóipar igyekszik kiváltani a kobaltot más anyagok felhasználásával. 

A kobalt árfolyama 2021-től
A kobalt árának hullámzása rányomja a bélyegét az elektromos autógyártók árazási gyakorlatára is

A kobalt árának csökkenésével ugyanakkor nincsenek megmentve az elektromosautó-gyártók: a lítium, amelyet sokkal nagyobb mennyiségben használnak fel, még mindig csillagászati áron cserél gazdát. 

Az emelkedő árak ellen a gyártók jó ideig gyakorlatilag semmit nem tudtak tenni az alternatív megoldások hiányában.

Az akkumulátorfémek piaca ugyanis a réz és az olaj kínálatával szemben kifejezetten szűk, annak áremelkedése ellen kvázi képtelenség volt ellentétes pozíciók kiépítésével védekezni. Az árakat övező bizonytalanságok ugyanakkor nem csak a vevőknek okoznak folyamatos fejfájást, de a bányászok és a befektetők életét is megnehezítik a hirtelen árváltozások. Erre a problémára nyújthat megoldást a CME Group 2020 végén elindított, kobalttal kapcsolatos határidős piaca, amely már lehetővé teszi az ipari fém árának shortolását is.

Ahogy a lítium árának hullámzására is fel lehet már készülni a platformon – iparági szereplők szerint pedig erre hatalmas szükség is van.

A lítium ára 2022 elejétől számítva járt már 90 százalék körüli pluszban is, jelenleg egy évvel ezelőtti szintjénél 65 százalékkal kerül többe.