Pácban hagyta az elemzőket ezúttal a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms, amely 5,71 milliárd dolláros adózott nyereségről számolt be az idei első negyedévéről. Bár a költségek jelentős emelkedése miatt ez 24 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi szinttől, az egy részvényre eső 2,20 dolláros profit (EPS) jóval meghaladja a Refinitiv 2,03 dollárról szóló várakozásait. 

The founder and CEO of Facebook Mark Zuckerberg speaks during the 56th Munich Security Conference (MSC) in Munich, southern Germany, on February 15, 2020. - The 2020 edition of the Munich Security Conference (MSC) takes place from February 14 to 16, 2020. (Photo by Christof STACHE / AFP)
Mark Zuckerberg a mesterséges intelligencia alkalmazásához szükséges fejlesztésekbe öli a pénzt.
 Fotó: AFP

Az, hogy jól megy a sora Mark Zuckerberg cégének, az is igazolja, hogy bevételét 3 százalékkal 28,64 milliárd dollárra tudta felsrófolni, szemben a 27,66 milliárd dolláros piaci várakozásokkal. Árfolyamhatásoktól szűrten 6 százalékos lett volna a bővülés. A szerda esti New York-i tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentés, különösen annak a jövőbeni kilátásokra vonatkozó része alaposan megmozgatta az árfolyamot, 12 százalékot tapasztva a záróárhoz, egyben 50 milliárd dollárral, 590 milliárd dollár környékére emelve a Meta piaci értékét. 

Folytatódott tehát a szerdán, a Google-anyacég Alphabet és a Microsoft pozitív üzenetet hordozó gyorsjelentésével megalapozott technológiairészvény-rali az amerikai börzéken. A Meta a tavalyi 64 százalékos árfolyamzuhanását az idén 74 százalékos ralival részben már eltüntette.

A Meta árfolyamának felpattanásához nagyban hozzájárultak Zuckerbergnek a jelentést értelmező elemzői konferencián elhangzott szavai. A Facebook alapító-vezérigazgatója versenytársaihoz csatlakozva a mesterséges intelligencia (MI) forgalomgeneráló szerepét emelte ki, amely már most is nyomot hagyott a bevételeken, igaz, az ezzel kapcsolatos fejlesztések rendesen viszik a pénzt, ám hamar megtérülő beruházásnak tekinthetők. 

Zuckerberg hangsúlyozta, hogy az MI-infrastruktúra kiépítésében behozták lemaradásukat, sőt egyes területeken már versenytársaik előtt járnak. 

Meta Announces Subscription Services For Facebook
Logos of Facebook social media application and Meta company are seen on February 20, 2023 in L'Aquila, Italy. Meta CEO Mark Zuckerberg announced the launch of a paid subscription starting at $11.99 per month for users to authenticate their profiles on Meta platforms (Facebook, Instagram). (Photo by Lorenzo Di Cola/NurPhoto) (Photo by Lorenzo Di Cola / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A Meta Platforms bevételeinek 98 százalékát a hirdetések adják.
Fotó: AFP

A Meta negyedéves kiadásai 10 százalékkal, 21,42 milliárd dollárra nőttek, ez már tartalmazza a novemberben meghirdetett és azóta végrehajtott több mint tízezres leépítés költségeit is. A cégnél jelenleg 77 ezren dolgoznak. S mivel Zuckerberg az ideit a hatékonyság évének nevezte, újabb tízezres leépítést hajtanak végre a nyereségtermelő képességre fókuszáló befektetők nem kis örömére.

A Facebook felhasználói egyelőre áttételesen, hirdetői viszont már közvetlenül is érezhetik a mesterséges intelligencia alkalmazásának előnyeit. A reklámok tűpontos elhelyezésével a célközönség az eddigieknél sokkal intenzívebb nyomásnak van kitéve, hogy a szóban forgó terméket vagy szolgáltatást megvásárolja. 

Az MI által a felhasználó döntését befolyásoló sugallatokkal, ajánlásokkal már az első negyedévben az okoseszközök kijelzője elé tudták láncolni a célközönséget, 

az Instagramon töltött idő 24 százalékkal nőtt, míg a Facebookot napi rendszerességgel használók száma éves alapon 4 százalékot növekedve fontos mérföldkő mellett haladt el: már 2,04 milliárdnál jár a közösségi portált életük nélkülözhetetlen részének tekintő felhasználók száma – beleértve a vállalkozásokat is. Két százalékkal nőtt és lélektani határnál, 2,99 milliárd felhasználónál jár a havonta legalább egyszer benézők száma, az ő aktivizálásukban is nagy szerepet szánnak az MI-nek. 

 

A Meta valamennyi applikációját (Facebook, Instagram és WhatsApp) naponta használók száma 5 százalékos növekedéssel, húszmillióval meghaladta a 3 milliárdot.

Meta Announces Subscription Services For Facebook
A Facebook logo background behind a woman using her smartphone is seen on February 20, 2023 in L'Aquila, Italy. Meta CEO Mark Zuckerberg announced the launch of a paid subscription starting at $11.99 per month for users to authenticate their profiles on Meta platforms (Facebook, Instagram). (Photo by Lorenzo Di Cola/NurPhoto) (Photo by Lorenzo Di Cola / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az idei a hatékonyság éve a Facebooknál, újabb tízezer ember bocsátanak el.
Fotó: AFP

Elemzők szerint logikus üzleti lépés, hogy a Meta bevételeinek 98 százalékát hirdetők igényeit akarja elsősorban kiszolgálni, s ehhez jókora késéssel ugyan, de megteremtette a mesterséges intelligencia gyakorlati használatához szükséges méretű és fejlettségű infrastruktúrát. A célcsoportra fókuszált hirdetésekért hatékonyságukra hivatkozva több pénzt kérhet megrendelőitől a Facebook. 

Igaz, az intelligensebbé vált Google és Microsoft is hatalmasat lépett előre e téren, így a verseny fokozódhat közöttük, ami kordában tudja valamelyest tartani hirdetési tarifákat. Ám hogy még nem minden tökéletes, azt múlt hét végi, a hirdetőket negatívan érintő programozási gikszer is jelzi.

A Meta a folyó negyedévre az elemzői várakozásokat felülmúló, 29,5–32 milliárd dollár közé eső bevétellel számol. A teljes üzleti év kiadásait viszont lefelé korrigálták, a 86–90 milliárd dolláros sávba. 

A Meta a metaverzum építése helyett a mesterséges intelligencia fejlesztésére helyezi át a hangsúlyt, ide csoportosítja erőforrásait

– jelentette be Mark Zuckerberg, hozzátéve, hogy azért a metaverzumos projektjeiket sem hanyagolják el, csak nem növelik a rájuk fordított forrásokat.